Rundtur via Trollhøtta (21.07.2018)

Written by ory1962 (Odd Ivar Rypdal)

Ascents Trollhetta (1,614m) 21.07.2018
Trollhøtta Nordtoppen (1,596m) 21.07.2018
Trollhøtta Østtoppen (1,522m) 21.07.2018

Startet fra Jøldalshytta litt før kl ti på formiddagen sammen med Ingrid, i grått men tørt vær.
Fulgte særdeles godt merket rute over Trollhettene i retning Trollheimshytta.
I høyden var utsikten stort sett ikke-eksisterende, periodevis slik at vi kun så neste T-merke foran oss. Turen fra vi kom opp i høyden ved Langfjellet og langs den lange ryggen i retning av Trollhettene, var lang og vi gikk mye på stein.

Mellom østtoppen og nordtoppen er det bratt ned i skaret, enda brattere opp igjen - og vi endret da på planen, som var å returnere til Jøldalshytta samme veg som vi gikk opp. I tåka var det ikke så fristende å skulle klatre i såpass bratt terreng.

Dermed hadde vi totalt sett en vesentlig lengre tur foran oss. Da vi nærmet oss Svartådalen fra oven, valgte vi å ta til venstre over den store myra man krysser, og så vade Svartåa. Vannføringa var større enn vi likte, og vi fulgte nordsida av elva vel to km før vi fant et godt sted å vade. Dette ble i øverste kant av en (av flere) naturlige dammer, og helt uproblematisk å krysse. På "feil side" av elva var det for en stor del en grei sti, men delvis uryddig ur og skog som måtte forseres. Brukte litt tid på undersøking av elva mht vading, så det gikk ganske sakte her.

Da vi var over elva, fulgte vi stien gjennom dalen og til Jøldalshytta. Inkl pauser brukte vi 11,5 timer på turen, som i følge vår mobil-GPS var vel 33 km.

Alternativet til vading av elva er å gå T-stiene via Trollheimshytta, som ville blitt lengre. Vi var på toppen samtidig med en ungdom som gikk fortere enn oss og via Trollheimshytta, og han kom til Jøldalshytta en halvtime etter oss. Dvs vi tipper vi sparte mellom en og to timer på å forkorte rundturen, og ville spart mer om vi visste hvor vi skulle vade.

Typisk er vel dette en tur hvor man starter på Jøldalshytta og ender opp på Trollheimshytta, noe som også er å anbefale. Evt tar man ei helg på Trollheimshytta, og går Trollhetta og Snota på hver sin dagstur.

Tilbakeblikk mot den lange ryggen - Langfjellet
Ikke utsikt ned i Litjhelvete i dag.
Der ser vi jammen varden!
På toppen!
Tilbakeblikk mot toppen, her var vi kommet over Svartåa.