Vakkerstøylen og Hånådalstind (30.06.2018)  6

Visits of other PBEs Jervebua (1,105m) 30.06.2018
Tunga p-plass (805m) 30.06.2018
Vakkerstøylen (870m) 30.06.2018

En fin 2-dagers tur i Tafjordfjella med Samboeren min Ingvild, samt hennes foreldre og lillebror. Vi var heldige med været, og fikk en veldig fin tur i fjellheimen. Jeg og Ingvild var på Vakkerstøylen i fjor, men dette var første tur i Tafjordfjella for de tre andre turdeltagerne.

Dag 1: Vakkerstøylen

Vi startet å gå ved elva ved Tunga

Meg og Ingvild like etter at vi hadde kommet til Ulvådalsvatnet (857moh)

En liten drikkepause ved vatnet

Litt kos i solsteken...

... Og litt kveldskos ;)

Dag 2: Hånådalstinden

De fire andre skulle på jobb dagen etter, og ønsket derfor å komme hjem ikke så alt for sent denne dagen. Jeg hadde derimot en friperiode, og ønsket derfor å være litt lenger i fjellene. Vi hadde to biler, og jeg hadde dermed muligheten til å ta en skikkelig topptur alene! Jeg hadde aldri vært i området nord for Vakkerstøylen, men valgte da å gå på det høyeste fjellet i dette området: Hånådalstinden (1806)

God sti bak Vakkerstøylen mot Litlhånådalen

Etter ca. 15 minutters gange kan fjellet skimtes for første gang

Snart oppe i selve dalen. Utsikt sørover mot Høgtunga (1912)

Grus og fin sti fremover dalen

Utsikt mot toppen fra like ved vatnet, ca. 1130moh

En liten pause med utsikt mot Jervebua. Denne skal være åpen og fungerer som nødbu (med 3 sengeplasser)

Oppe ved osen av Istjørna (1360moh). Gikk greit å gå opp hit, siden jeg var godt over tregrensen. Det var derimot ingen sti forbi Jervebua. De 450 høydemeterne herfra til toppen var forholdsvise enkle, og gikk unna på vel 40 minutter

De siste bratte stykket mot toppen (det høyeste punktet ligger like bak denne toppen)

Utsikt nordover, med det store Vermevatnet (1186) nærmest

Utsikt sørover (tror det er Skrindulaupen (1962) som er i bakgrunnen)

Utsikt mot den østlige delen av Tafjordfjella. Jervebua ligger ved innsjøen nærmest, mens Vakkerstøylen ligger ved innsjøen lengst nede i dalen

Utsikten er mest spektakulær vestover: Bjørnegga (1704) nærmest, med fjelltopper som Pyttegga (1999) og Illstigfjellet (1880) i bakgrunnen