Veslesmeden (24.07.2018)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point Rondvassbu (1,181m)
Endpoint Rondvassbu (1,180m)
Ascents Sørøst for Veslesmeden (1,871m) 24.07.2018 12:32
Veslesmeden (2,015m) 24.07.2018 13:18
Visits of other PBEs Rondvassbu (1,173m) 24.07.2018 09:49
Rondvassbu–Veslesmeden 24.07.2018 09:49

Overbefolket Rondane, telting og topptur uten snø og sludd!

Årets tur til fjellheimen stod endelig for døra! Jentungen var sendt på rideleir og Taxitheo (Rune Theodorsen) og jeg var klare for Rondane. Planen var 5 dager og håpet var et dobbeltrom på Rondvassbu. Ingen av delene gikk den veien vi hadde tenkt, og telt ble løsningen siden sovesal ikke var noe alternativ! Heller telt enn oppå andre mennesker gitt! Dessuten hadde jeg jo fått ny sovepose i bursdagspresang her i vinter av Rune, samt at jeg hadde kjøpt med nytt liggeunderlag. Alt lå altså til rette for en hyggeligere opplevelse i telt enn vanlig...

Ferdig oppslått telt i nedoverbakke!

Etter å ha syklet inn til Rondvassbu fra Spranget, ble det først et glass vin på meg, og en kald øl på Rune før teltet ble slått opp. Valget stod mellom homplete bakke eller litt nedoverbakke, og vi valgte litt nedoverbakke. Må jo si at Rune hadde et snertent telt som var enkelt og greit å slå opp. Litt lavt under taket, men det ble en vane! Første natta her ble alt annet enn bra, og gode tips til å sove godt i telt mottas med stor takk! Jeg kan med hånda på hjerte si at det nok maks ble 2-3 timers søvn :( Aner ikke hvorfor, for jeg frøys absolutt ikke som jeg pleier, så soveposen med det fine navnet "Rondane" viste seg å være en deilig presang! Og liggeunderlaget som mannen i butikken snakket så varmt om, ble raskt min nye bestevenn, for det var en behagelig sak <3

Vel, etter en kort natts søvn, var det frokost og avreise mot Veslesmeden. Veslesmeden er beskrevet som en enkel og grei 2000 meters topp, og startet i lettgått terreng fra Rondvassbu.

Rondvassbu

Terrenget var svært slakt oppover store deler av veien, men en ganske lang tur. Foretrekker egentlig rask og brutal stigning og ferdig med det, men stigninga kom på slutten da ihvertfall ;) Hadde et avslappet forhold til Veslesmeden i og med at den var beskrevet som familievennlig og grei, men når jeg kom til fortoppen "Sørøst for Veslesmeden" og fikk se hva som var videre, må jeg si at jeg ble litt mer enn betenkt! Siden jeg sikkert er Norges største pyse, så syns jeg den så dritskummel ut der den raget i terrenget! Blåste gjorde det også, men jeg lot meg overtale til å ihvertfall prøve meg over sletta og opp i fjellsida! Jeg gjorde en kul oppdagelse om at staver skaper trygghet. Rune foreslo nemlig å ta i bruk staver, og det må jo være det mest geniale denne dagen :) Ikke så farlig om ikke det sitter fast, bare man har noe å klamre seg til ;)

Så opp kom vi, og for en UTSIKT! Noe av det flotteste jeg har sett på mine få 2000-meters topper <3 Rondane lå der og jaggu kom ikke sola også! Min første 2000-meter uten regn, sludd eller snø. Kun sterk vind, men med et solglimt.

Utsikt fra Veslesmeden <3
Utsikt fra Veslesmeden.
I vinden på Veslesmeden <3

Ikke nok med at det var bra vær, men det var også knallvarmt til tross for vinden, så her ble det gått i kort treningstights, ankelsokker og fjellstøvlene var bytta ut med lave hikingsko for anledningen! Vel verdt det for å si det sånn :)

Ned steinrøysa igjen gikk jo som vanlig uproblematisk siden jeg har tilgode å finne en skummel nedstigning på min ferd! Vel nede på sletta igjen slo mestringsfølelsen inn og jeg kunne fastslå at jeg hadde vært flink (syns ihvertfall jeg selv!).

Fornøyd med seg sjæl!

Veien nedover igjen ble brukt til litt foto, og virket etterhvert endeløst lang ned til Rondvassbu. Beina begynte etterhvert å bli slitne, og kneet begynte å bli noe smertefullt igjen selv om det har vært greit nok ei stund nå.

Rune var også fornøyd etter at vi kom oss til topps og ned igjen <3
Kjent og kjær veiviser for folk i fjellet!
Rune
Tittei gjennom en kul varde!
Viser vei til Veslesmeden <3
Nok en kul varde på vår ferd.
Rondvassbu langt der nede <3

Men alt i alt, kunne jeg virkelig ikke ønsket meg en bedre tur i fjellet <3 Storkoste meg i steinrøysa sammen med Rune, og følelsen av at selv pyser får noen kule toppturer innimellom!

Rune fikk med seg både Veslesmeden og Storronden!