Superfin klatring på Holtanna (10.07.2018)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Barstadvika (219m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Holtanna (1,291m) 10.07.2018

Selv om vi bor altfor langt unna, så har vi klart å presse inn noen klatreturer til Molladalen på diverse sommerbesøk de siste åra. Det er vanskelig å unngå å legge merke til Holtanna. Den spisse lille toppen hadde lenge stått på ønskelista!

Marie, Nicolai og jeg la i vei i halv åtte-tida fra parkeringen ved Melbøsætra. Brukte en time halvannen til Storevatnet i Molladalen - som på alle måter innbyr til en pust i bakken for å betrakte omgivelsene. Det var en rekke telt å se flere steder i dalen, vi var ikke aleine. Etter noen brødskiver fortsatte turen mot dagens mål, Søregga på Holtanna. Fant greit frem på anmarsjen med hjelp av kopierte sider fra Molladalsføreren.

Klatringa opp Søregga var virkelig fin. Først en enkel taulengde av middels kvalitet. Deretter en kort taulengde opp et superfint, enkelt og velsikret dieder. Siste halvannen taulengde gikk opp den kvasse eggen langs svære flak-formasjoner. Vanvittig stilig, og aldri særlig vanskelig. To bolta rappeller ned igjen.

Vi hadde en liten plan om å klatre ei av rutene på Mohns topp etter Holtanna, men planer på hjemmefronten måtte prioriteres.

Mollis kommer til syne. Førstreisgutt Nicolai er lettere imponert.
Obligatorisk pust i bakken her. Holtanna ca. midt i bildet, til høyre for Mohns topp
Episk utsikt mot Slingsbys topp fra innsteget til Søregga på Holtanna
Søregga på Holtanna. Et taulag var i gang med første taulengde når vi kom til standplass. De er synlig i bildet. Det skrå høyre-diederet i andre taulengde er også tydelig i bildet.
Nicolai er meget klar for første rep-lengde
Nicolai ledet første taulengde så langt tauet strakk. Vi forflyttet oss usikret fra standplassen hans og opp til bunnen av diederet (nå godt synlig til høyre) i neste taulengde.
Jeg fikk lede resten av ruta. Diederet i andretaulengden var kanonfint!
Luftig mot toppen av Holtanne. Etter diederet, to korte taulengder til topps på store formasjoner
Holtanna sett fra Molladals-sida. Første rappell går fra toppen og ned til blokka som skaper "holet". Andre rappell går ned i ei renne og man rappellerer så langt man ønsker. Vi hadde to halvtau, men tror også det går fint med ett heltau. Deretter retur på innsiden av "pramidene".
Ennå et tilbakeblikk. Mohns topp og Holtanna.