Høyest i Bø (25.07.2018)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Straumsjøen (7m)
Ascents Burnestinden (694m) 25.07.2018
Visits of other PBEs Straumsjøen p-plass (3m) 25.07.2018 11:30

Burnestinden

Våknet i teltet i Bø etter gårsdagens tur til Reka, og planla dagens tur. Vi fant ut at vi skulle prøve en topp ute i Bø, og da blir det naturlig å velge kommunetoppen, Burnestinden. Spurte Trukar (Truls Karlsen) om han hadde mulighet til å være med, men da han jobbet fikk vi ikke det til. Fikk heldigvis tips om beste startpunkt for turen - bak rorbuene i Straumsjøen.

Utsikt oppover etter å ha rundet Spikarheia

Bratt og tungt opp lia, før det ble mer lettgått etter at tregrensa var passert. Det var tåke på toppene, så det lovet dårlig for å få den helt gode utsikten. Heldigvis var det ikke noe problem å navigere oppigjennom lia. Etter å ha rundet sørtoppen i tjukk tåke, tok vi fatt på småklyvinga ned mot skaret. Her brukte vi lang tid i sleipt terreng for å finne en god vei ned, men det endte til slutt med en variant hvor vi traverserte bort omtrent i høyde med skaret hele veien. Mens vi stod her i tåka smalt det plutselig noe grassalt fra et steinbrudd i nærheten, og begge hold på å drite på seg av redsel. Heldigvis var det bare høy puls vi satt igjen med etterpå.

Sleip og ekkel klyving ned til skaret mellom sørtoppen og hovedtoppen

Fra skaret og opp til toppen er det grei klyving vest for egga opp, som ikke byr på utfordringer. Vi ble møtt av tåke på toppen, og selv om vi satt der et kvarters tid, ble vi ikke belønnet med utsikt. Vi begynte derfor returen.

Toppvarden

I skaret under sørtoppen hadde det begynt å klare opp, og herfra så vi toppen. Litt kjipt med tanke på hvor nærme vi var å få utsikt på toppen. Det nytter ikke grine av den grunn, utsikten hadde jo begynt å ta seg opp nedover også. Gikk ned i vanlig tempo, før vi fikk hilst på Truls på jobb på Byggern Eidet.

Utsikt til Spjøten
På vei ned var det klarvær på toppen
Sørover mot Litløy og Lofotveggen (I tåka)