Store Bentsjordtinden (24.07.2018)

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Brokskaret p-plass (40m)
Endpoint Brokskaret p-plass (40m)
Ascents Durmålstinden (1,145m) 24.07.2018 22:05
Store Bentsjordtinden (1,168m) 24.07.2018 22:25
Visits of other PBEs Brokskaret p-plass (25m) 24.07.2018 19:39

Parkerte på parkeringsplass i et grustak like øst for Brokskaret. Fulgte Ti på Topp sin skilt opp på en tydelig sti opp gjennom treene. Det ble bratt skikkelig raskt og var fortsatt bratt opp til Sandhaugen på ca 350 moh, der det flattet ut et stykke. Stien forsvant så det var bare gå gjennom gress, og etterkvert stein, i retning mot toppene. Og her ble det igjen bratt stiging helt opp mot toppen. Heldigvis blåste de plagsomme myggene og fluene vekk på ca 500-600 moh.

Sti i starten av turen.
Durmålstind og Store Bentsjordtinden sett fra der stien slutter ved Sandhaugen.

Æ satte kurset mot Durmåstind, der æ kunde nyte utsikten ut over Malangen, og gikk derfra atme med eggen mot Store Bentsjordtinden. Nært toppen kreves det litt klyving for å komme opp.

Store Bentsjordtinden sett fra Durmålstind.
Æ på toppen av Store Bentsjordtinden med Straumsfjorden bak.

Gikk litt ned igjen till uner klyvingsstedet for å spise niste og se ut over Blåisen. Deretter fant æ ett kort stykke sti som æ fulgte nedover inntil den forsvant blant steinene. Etter kvert syntes sola i nord bak fjellen på Kvaløya. Satte kurset i retning mot Sandhaugen og ble etterkvert hilsen av mygg og fluer nede på gresset, men også masse fjellryper som pep fra alle mulige plasser av fjellsia. Gikk videre ned til "toppen" av Sandhaugen og fulgte stien ned til parkeringsplassen.

Blåisen til venstre og Durmålstind til høyre, sett fra eggen nært toppen av Store Bentsjordtinden
Solen skinner i nord fra andre sia Straumsfjorden.