Eldåhøgda fra Gåla seter (23.07.2018)  4

Written by evatopp

Start point Gåla seter (911m)
Endpoint Gåla seter (911m)
Ascents Eldåhøgda (1,232m) 23.07.2018
Visits of other PBEs Gålaseter parkering (911m) 23.07.2018
Gålaveien automatbom (320m) 23.07.2018

Fire dager på tur i nordre Hedmark

Fra Elgspiggen dagen før.

Dag 4: Eldåhøgda i Øyer kommune.

Vi kjørte opp Gålåveien fra Imsdalen. Veien inn Imsdalen og Gåla inn er godt merkte fra rv 3 ved Imsa. Det er en bred grusvei inn til Imsdalen fabrikk. Etter 7-800 meter etter fabrikken går veien til setra opp til venstre. Dette er merket med skilt. Vi kjørte opp til setra og deretter videre gjennom hyttefeltet der vi parkerte ved skiltet merket til Hygga.

Dette er et snilt og fint turterreng. Følg stien til Hygga gjennom hele turen. Hygga er vannet ved foten sørvest for høgda. Fra parkeringen fulgte vi skiløype/tråkket ca 300 m inn til en nylagt vei. Denne fulgte vi til bekken der vi tok av på en tydelig sti gjennom fjellskogen. Stien er godt merket og det er varder og delvis gammel blåmerking etter skoggrensen. Det er ingen sti opp til punktet når stien til Hygga forlates ved fylkesgrensen, men det er et lett terreing å gå i. Selve punktet er en varde litt sør for den store varden med stensøyler som markerer gresen mellom to fylker og tre kommuner. Det virker som hedmarkinger og opplendinger er glade i grensene sine, det var godt vardet mellom de to fylkene så langt vi kunne se. Vi er Eva, Marit og Julie.

Dette var siste dag og retur hjem etter lat dag i flott turterreng med lang pause på toppen.

Grensen mellom kommuner og fylker