Elgspiggen fra Spekedalssætra (22.07.2018)  6

Written by evatopp

Start point Spekedalssætra (800m)
Endpoint Spekedalssætra (800m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Elgspiggen (1,604m) 22.07.2018
Visits of other PBEs Spekedalssætra p-plass (800m) 22.07.2018

Fire dager på tur i nordre Hedmark

Dag 3: Elgpiggen i Tolga (fra Nordre Sålekinna og Tronfjellet)

Vi kjørte den lange grusveien inn fra Unset i Øvre Rendalen til Spekedalssetra. Dette er en bomvei (80 kroner) der man kan betale med kort. Dette oppgis å være den korteste veien til topps, men gitt lang kjøring og merket sti opp fra Orvdalsetra (?), så bør neste mann ut vurdere dette alternativet.

Spekedalssetra er vakker og piggen ruver imponerende i bakgrunnen. Turen starter snilt på tydelig sti gjennom vakker fjellskog. Etter tregrensa er det varder og gammel rødmerking retning Holøydalen.

Vi tok av fra hovedstien i et stidele ca 1150 moh. Denne stien kan følges et stykke, men etterhvert må man selv velge vei gjennom terreng og ura. Det er bratt opp ura med enkel klatring de siste 400 hm. Mye løs stein i bratta så her får man brukt kroppen. Vi gikk/klatret opp fra nordvestre siden, ned gikk vi mer nordøst og det er nok en litt mindre bratt trase.
Premien er en historisk varde, en av Norges eldste trigonometriske punkter og en fantastisk utsikt. En kremtopp. Det er til og med en kasse der.

Eva, Marit og Julie.

Spekedalssetra med piggen i bakgrunn