Nordre Sålekinna fra Øversjøen (21.07.2018)  5

Written by evatopp

Start point Øversjøen gård (820m)
Endpoint Øversjøen gård (820m)
Ascents Nordre Sålekinna (1,595m) 21.07.2018
Visits of other PBEs Øversjøen nord parkering (820m) 21.07.2018

Fire dager på tur i nordre Hedmark

Dag 2: Nordre Sålekinna i Os (dag 1 Elgåhogna)

Vi kjørte rv 26 fra Femundsenden inn i Holøydalen. Det er godt skiltet inn til Narbuvollen og Øversjødalen ved Holøydal. Bomvei kr 60 betales kontant.

Vi kjørte til enden av vannet til Øversjøen gård. Det er anvist parkering ved låven på gården. Det går en sti over jordet ved parkeringsplassen. Følg stien i 100 m til traktorvei som følges i 250 m. Deretter går over i en tydelig sti til sørtoppen. Første del av turen går gjennom vakker fjellskog med en del sau. Over skoggrensa går stien videre langs bekken. Vi fulgte stien til vi var på høyde med skaret på ca 1400 moh. Deretter gikk vi ut i terrenget som består av ur med grønne striper som vi fulgte med varierende hell. Siste del et kort strekk med bratt ur og lett klatring. Toppen er flat og med postkasse ved varden.

Det var 26 grader på toppen, tordenvær i anmarsj så vi returnerte raskt. Vi skremte opp mange rypekull på veien opp. Mer sauer enn folk. Eva, Marit og Julie.

Som følge av tordenvær ble Elgspiggen utsatt, og vi tok en kjøretur til Tronsfjellet.