Mjølkedalspiggen (22.07.2018)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Mjølkedalspiggen (2,040m) 22.07.2018
Søre Sagi (2,040m) 22.07.2018
Avslutningsdag for Vinjerock, og jeg sniker meg inn, parkerer anonymt og finner Amund på Fondsbu. Vi er litt seint i gang, tar oss inn til Store Mjd.vatnet og går stifritt til ryggen på Mjølkedalspiggen reiser seg. Den er artig, har noe klyving og framstår som klart det beste rutevalget. Vi kommer opp på en fortopp (1987) som kom litt overraskende, og varmt og fritt for vatn i lendet som det er, tar vi en stopp og nyter medbrakt.
Amund/amfer på fortoppen til Mjølkedalspiggen.
På toppen begynner jeg å gå nordover, mens Amund har lyst til å se om det går rett ned. Det gjør det via en renneformasjon, og vi smyger ned på ryggen mot sadelpunkt mot Sagi. Her er det kjærkomment vatn, og vi fyller reservene.
Et uunnselig ryggpunkt omgås i ura mot sør. Så er vi på ryggen opp til Søre Sagi. Igjen, artig klyving, men stedvis så laust at det er viktig å belaste blokkoppstablingene forsiktig. Til topps, og ett hakk nærmere Hurrungane.
Fra toppen på Sagi, S.

Returen bør forbigås i tilnærmet stillhet, men kort sagt brukte vi 4 timer ++ fra toppen på å runde allverdens Mjølkedaler tilbake til der vi tok av fra sti og ned. Det hadde nok vært bedre å klyve tilbake.
Hjemkomst 02:30, etter pizza på Filefjell.