Bjørgafjellet (22.07.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Bjørgo (183m)
Ascents Bjørgafjell (354m) 22.07.2018 16:09

Etter turen på Ørnakulten kjørte jeg videre mot Æse og opp den 3 km lange anleggsveien til Bjørgo. Neste topp for dagen var Bjørgafjell. Kjørte nok en gang inn på et gårdsområde og privat eiendom. Parkerte litt diskret nede ved en love litt unna husene ved vegs ende.

Toppen av Bjørgafjell

Åpnet en port til en inngjerding med mange sauer og krysset et jorde før jeg fortsatte i et sauetråkk oppover mot Bjørgafjell. Dette tråkket gikk helt på kanten ved øststupet mot Hindnesfjorden. Det var selvsagt gjerde her, men utsikten var bra. Tråkket var ikke veldig tydelig, men greit å følge. Lenger oppe kom jeg inn på en bedre sti med merking i trærne. Denne fulgte jeg hele veien til topps. Mast og turbok her oppe. Flott utsikt over Hindnesfjorden, Djupedalseggene og Austlendingen. Etter å ha skrevet meg inn i boken, jogget jeg ned igjen. Fulgte nå den merkede stien hele veien. Kom ned til sauene litt bortenfor der jeg gikk opp.

Utsikt over Hindnesfjorden

Selvsagt ble de livredd og jeg jaget dem nedover, uten at dette var formålet. Gikk ut igjen på veien, lukket grinden og kom ned igjen til bilen. Like før jeg skal til å kjørde avgårde, kommer en dame ned med hunden sin. Hun ser veldig skeptisk ut. Jeg lukker opp døren. Da forteller hun meg at det er fint om jeg kan spørre om lov før jeg parkerer på andres eiendom. Jeg beklaget at jeg var til bry, men hun var hyggelig og håpet jeg hadde hatt en fin tur. Noe jeg selvsagt hadde hatt.