Gråbergan 26/12 2011 (26.12.2011)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Langlihaugen (989m) 26.12.2011

Skitur/treningstur sammen med Hans Thorvald. Startet fra parkeringsplassen innenfor Austgarden. Gikk scooterløypa og Olstadrunden som begge var veldig mye dårligere enn i går på grunn av mye bar og uhumskheter i løypa etter nattens vindherjinger. Fra Austli tok vi løypa over Kyrakampen, og fra veien mellom Tøftumsetra og Systugusetra brøytet vi oss til topps på Gråbergan. Fortsatte videre til PeerGyntveien og ned til Skei. Fra Skei tok vi gul løype (Lyslinja), og deretter Bjørga rundt. Fra Lisetra raskeste vei tilbake til utgangspunktet.
Tilsammen 37 km og 4 timer 15 minutter, inklusive pauser. Overskyet og litt nedbør, trått føre, smurte med VR 65.
Hadde det ikke vært for at vi begge er ihuga brukere av Peak Book, hadde vi nok aldri gått oppom Gråbergan. Har gått løypa langt over 100 ganger tidligere, men det har aldri falt meg inn å gå oppom denne skarve toppen tidligere. En kuriositet var det at det var en halvannen meterhøy stor forseggjort varde ca.100 meter nedenfor toppen i retning Systugusetra.