To ubestegne topper i Steinkjer Kommune (22.07.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Langvatnet før Gilten (269m)
Ascents Grønhaugen (442m) 22.07.2018
Malenheia (421m) 22.07.2018

Malenheia og Grønhaugen var målet i dag. Det er ingen registrerte bestigninger på noen av disse på Peakbook. Disse toppene ligger i Steinkjer Kommune (27-28 av 40)
Fra Fv 17 tar man av mot Bangdalen på Klingakorsen ved Klinga Kirke. (Mellom Namsos og Bangsund) Ved Romstad er det en bomstasjon, med mobilbetaling.(Kr 70) Det er gratis å kjøre opp til Solum, men veien videre er avgiftsbelagt. Fra Solum fortsetter man til det kommer en vei til høyre merket Bøverdalen / Gilten. Ved neste kryss merket Bøverdalen/Gilten - Rognvatnet er det valgfritt hvor man kjører. Det er mulig å bestige disse toppene fra begge sider. Men jeg kjørte mot Gilten og parkerte ved Langvatnet. Gikk opp i Guinseterdalen og opp til trigpunktet på Malenheia. Snaufjell her. Gikk videre ned til Rognvatnet og videre opp til Grønhaugen. Grønhaugen er en tørrskogtopp, men det er god utsikt mot Gilten og Langvatnet. Litt bratt opp og ned fra denne toppen. Gikk ned til Bøverdalsvegen og spaserte tilbake til bilen langs vegen.

Ta av ved disse rundballene ved Klinga kirke.
God skilting
Parkerte ved Langvatnet. (Flere utkjøringer)