Sørøya på tvers (12.07.2018)

Written by pjhharvis (Peter Gogstad) GSM

Ascents Kuvikfjellet (478m) 12.07.2018
Middagsfjellet (352m) 12.07.2018

Det pågår et prosjekt for å merke sti fra Fuglen ved Sørvær og hele veien til Tarhalsen i nord på Sørøya. Vi ble informert om at merkingen skal være ferdig til 04.08.18.

Vi begynte turen fra Lotte kai og fulgte veien oppover til høyeste punktet. Herfra var det å finne beste vei opp langs ryggen til Kuvikfjellet. Fra toppen av Kuvikfjellet gikk vi sørvestover mot høyeste punkt på ryggen (296 moh) før vi svingte vestover mot tre vann på ca 305. Merkingen fant vi i nordenden av 207 vannet noen kilometer lengre vest. Herfra kunne vi følge T-merkene til Sluskfjellet. Det er foreløpig ingen tydelig sti mange steder, men merkingen er god. Kart med merket rute kan fås hos Hammerfest kommune i Hammerfest. Ved Sluskfjellet svingte vi sørvestover ned til Eggevatnet før vi fortsatte langs vannet vestover til Breivikbotn. Her var det mange tråkk. Anbefales å holde høyden litt for å unngå å slåss for mye med buskas.