Nordtoven (30.06.2005)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Ascents Nordtoven (995m) 30.06.2005

KART 1927 III (ELSFJORD)
(Skrevet av TERJE-S 28.10.2005)

Tur foretatt: Juni 2005.

Høyden er 995 m.o.h

På veien mellom Mosjøen og Sandnessjøen svingte jeg av en vei til høyre som var merket Elsfjord.. Da jeg kom til midten av Drevvatnet, like før Bukkelva kommer ut, svingte jeg inn enn 700 meter lang skogsbilvei. Jeg parkerte på enden ved noen vedstabler. Jeg fulgte en traktorvei videre til Tverrelva møter Bukkelva. Denne elva har mange navn oppover. Jeg gikk på vestsiden av Tverrelva, til jeg kom til noen vann som ligger på 650 -700 moh. Det var litt bratt opp det første stykket, med noen snøfonner. Isen hadde ikke gått på vannene ennå, og det var fast fin snø rundt dem. Her kan man si at våren så vidt hadde begynt. Jeg gikk litt for langt nordøst, så jeg kom mere i retning Halvardtinden. Jeg korrigerte kursen og gikk rett opp på Nord-Toven. Den eneste markeringen av denne toppen var jernbolten etter trigpunktet. Finner du den er du på toppen. Det er sikkert mye snø her om vinteren. Det var merket en scootersti på tur opp hit, og stengene var cirka fire meter høye. En fin vinterlig tur med godt vær.