Storstygge Svånåtind (21.07.2018)

Written by Steinarpåtur (Steinar Bye)

Start point Snøheim (1,503m)
Endpoint Snøheim (1,477m)
Ascents Storstygge-Svånåtinden (2,209m) 21.07.2018 13:58
Visits of other PBEs Snøheim (1,474m) 21.07.2018 08:57

Hei, fjellturen gikk til Dovrefjell sammen med DNT Gudbrandsdalen med hele 63 deltakere i et strålende sommervær! Turen startet fra Snøheim, og gikk sammen med Anita og Rie. Vi gikk DNT-stien mot Åmodtshytta før vi tok av stien og vasset over elva Svone. Vi gikk mot Svånåtindan før vi tok av sekkene da vi nærmet oss selve ryggen. Over ryggen måtte vi klyve en del, men selve klyvingen gikk bra, og selve toppen på Storstygge Svånåtind er flatt.

Klyving gikk bra tilbake, og da vi nærmet elva Svone, så vi en moskusflokk på rundt 10 dyr som beitet langs elvebakken. Dette medførte at vi måtte vasse lengre ned enn planlagt med vassing i knehøyde. På ettermiddagen fikk vi en kraftig ettermiddagsbyge, og da vi nærmet oss Snøheim hadde vi både sol, regn og fantastisk regnbue. En fin tur!

Utsikt mot Bruri og Larstind
På toppen Stor Styggesvånåtind.