Solltinden - Karlsøy, 273/404 (21.07.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Solltinden (1,049m) 21.07.2018
Vestre Soltindan (988m) 21.07.2018
Visits of other PBEs Bjørnskarelva parkering (9m) 21.07.2018

Yr meldte bra vær på formiddag, men fare for regn og torden på ettermiddagen så jeg sto opp tidlig og kjørte mot Ringvassøya. Fulgte skilt mot Hansnes etter broa over til Kvaløya fra Tomsøya (til høyre i første rundkjøring etter broa), og så var det bare å følge denne veien til like etter huset til Guide Gunnar som var godt merket med stor plakat på huset. På høyre side noen hundre meter etter huset og etter å ha passert elva over ei bru er det en stor parkeringsplass Bjørnskarelva parkering. Parkerte her og gikk rett over veien til skiltet om jakt og fiskeforbud, der starter stien. Tåka lå over fjelltoppene, men håpte det ville lette. Fin sti å følge i bjørkeskog langs elva opp til nedre Bjørneskarvann der stien går på østsiden av vannet. Stien krysser bekken mellom øvre og nedre Bjørnskarvann og fortsetter på vestsiden av øvre Bjørnskarvann. Mistet den flere ganger her, men den dukket alltid plutselig opp igjen. I nordenden av øvre Bjørnskarvann var det slutt på sti og jeg satte kursen bratt opp mot skaret ovenfor Tredjevannet og kom inn i tåka. Ikke mange metrene sikt nå, så var ikke enkelt å vite hvor beste rute mot toppen var. Fra toppen av skaret gikk nedover mot Tredjevannet, men det er nok lurere å holde høyden bortover så jeg da tåken forsvant. Tok en liten matpause og håpte at tåka skulle lette eller at jeg skulle komme over tåka snart. Hadde sett omrisset av sola gjennom skyene noen ganger. Begynte å gå oppover på gps kurs mot toppen, og plutselig begynte tåka å lette og jeg skimtet en høy fjellside med litt blå himmel og etter hvert var hele soltinden synlig. Det var veldig bra, for hadde ikke vært mulig å gå til toppen uten god sikt. Jeg hadde lest Nissemann (Erlend Kirkeng Jørgensen) sin turartikkel der han hadde lagt ut et bilde der han pekte ut renna som de hadde gått og greide å identifisere den i fjellveggen. Bestemte meg for å følge samme renna. Det var en del løs steinur som måtte krysses før man kom til renna der det er en del klyving for å komme opp. Det er også en del løs stein i renna som var lett å løse ut, umulig å unngå det. Jeg gikk alene så var ikke noe problem om noen stein forsvant nedover. Gikk ut av renna et lite stykke før jeg kom til ryggen da det var bedre å gå ved siden av, mindre løs stein. Steinene og fjellet var tørt og fint så det var relativt greit å komme seg opp til ryggen som jeg fulgte det siste lille stykket til topps. Toppen er en stor steinrøys med en varde. Brukte 3 timer og 40 min fra parkeringa til toppen. Kjempefin utsikt i alle retninger og fint å se på tåka som lå på havet og i dalene. Hadde en god pause i sola her. Jeg hadde fått ei turbok på arbeid og i den sto det at en kunne gå ryggen mellom soltinden og vestre soltindan, så bestemte meg for å prøve det for å få en liten rundtur siden været var så fint og jeg hadde hele dagen til disposisjon. Ryggen var for det meste grei å følge, smal og utsatt noen steder og ett sted måtte jeg ta en liten omvei for å komme videre. Det var en pinnakkel her på 34w 7754484 435800 som var lett å komme forbi, men da jeg kløv opp på toppen av ryggen her fant jeg ikke noe vei ned som jeg anså som trygg. Gikk derfor tilbake til pinnakkelen og gikk til venstre for ryggen (litt ned mot Tredjevann) der det var ett fint "platå" å følge forbi det vanskelige stedet. Resten av traversen gikk greit og jeg kom meg opp på Vestre soltindan der det er en stor varde og masse steinur, brukte ca 45 min på traversen. Koste meg litt i sola her og nøt utsikten før det var på tide å komme seg ned fra fjellet. Masse steinur her og jeg fant nok ikke beste veien ned, så at det var mer gressrender lengre mot øst etter at jeg hadde kommet ned, men ikke så lett å se ovenfra. Var mye steinur og litt gress å gå i der jeg gikk. Gikk nesten ned til Tredjevannet og fulgte så stort sett samme rute som opp. Tåka hadde forsvunnet helt i lavlandet også nå så det var godt og varmt og måtte dyppe hodet i vann jeg fant på vegen flere ganger for å kjøle meg ned litt. Fikk følge av hundrevis av fluer fra tredjevannet og ned til bilen så det var nesten umulig å ta bilder uten å få med en flue eller to på bildet, og ikke fristende å stoppe for å ta pause. Traff på fire rypekull av varierende størrelse, ett blåstrupekull og ett ringtrostkull på veien :) Brukte ca 8 timer på tur inkludert pauser.

Stistart ved skiltet
Over tåka:) Tåka ligger som ei elv over skaret der jeg kom opp fra Bjørnskarvannene
Steinur som må forseres før man kommer seg til renna
Renna jeg fulgte opp
Varden på toppen
Fin utsikt med alle toppene som stikker opp fra tåka
Det vanskelige punktet på traversen sett fra Vestre soltindan, jeg omgikk det ved å gå litt ned på tredjevannet siden av det