Flott tur på Keiserstien og over fonna (18.07.2018)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Fonnanuten (1,454m) 18.07.2018
Visits of other PBEs Bondhusdalen p-plass (60m) 18.07.2018
Breidablikk (1,322m) 18.07.2018
Fonnabu (1,450m) 18.07.2018

Har lenge tenkt på denne turen og foreslått den for avkommet flere ganger uten at vær eller andre planer har passet. Denne gang derimot endret værmeldingen seg til det bedre, og vi drog av gårde med start Sundal. Etter ca 1000 hm oppover kom kommentaren fra avkommet at disse keiserene som gikk her måtte være i bra form. Sa vi hadde tenkt oss over breen til Odda til folk som spurte hvor vi skulle. Da ristet de bare på hodet og sa det ikke var noen breføring før om noen dager. Å gå uten brefører var tydeligvis ikke mulig. Kun to andre gjester på Fonnabu. Tett tåke der på kvelden men oppklarning og super rød solnedgang mellom tåkedottene. Tok en telefon til brefører jeg fikk oppgitt av hyttevakten og fikk noen gode hint om forholdene på breen før avgang. Nyttig! Brukte 2,5 timer over breen fra Fonnabu til landkjenning nedenfor Holmaskjer.
Tau og isøks ble pakket på sekken før turen ned til Tokheim der vi rakk bussen til Sundal med 3 min margin. 1600hm nedoverbakke kjennes i beina etterpå.