Hølsknuten - revange (20.07.2018)  4

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Hølsknuten vesttoppen (177m) 20.07.2018 14:02

Etter det mislykkede forsøket i går på å finne stien til Hølsknuten ville jeg prøve på nytt i dag. Ann Kristin hadde hodepine og ville ta det med ro på formiddagen.

Jeg kjørte til Hannemyr denne gang og parkerte ved vannet like før bilbrua over bekken. Gikk igjen den fine traktorveien forbi Rødsdalen. Kom inn på skogsbilveien fra Krokvann og fortsatte nordover på den. Passerte stikrysset mot Sørbøl. Deretter kommer et stort svaberg på høyre hånd, og ca 20 meter etter svaberget tar stien oppover til høyre, ikke særlig tydelig. Noen har hengt et plastbånd der stien tar av, men ingen skilt var å se lenger. Etter 30 meter så jeg et gammelt merke på et tre, men det var fint lite blåmerking å se ellers.

Første tegn til merking

Jeg fulgte stien oppover og ryddet kvist der jeg klarte. Det trengs en runde med sag og kvistsaks! Men stien ble i grunnen raskt bedre og endte opp på toppen vest for det høyeste punktet. I kassen der lå det et avisutklipp med historie om toppen. Noen hadde satt ut en turkasse der i 50-årene (tror jeg), men den lakk nå vann. Den var der fortsatt og så ut som et sjørøverskrin! Det var fin utsikt, særlig mot sørøst.

Den gamle turkassen på Hølsknuten
Utsikt mot Krokvann i sørøst
selfie mot havet

Men toppsamlere må jo på toppen! Jeg fortsatte uten sti til hovedtoppen, som også bød på flere utsiktspunkter.

Fylkesgrensen mot Telemark nær toppunktet

Rundet Hølsknuttjønna på vei tilbake, men det var vanskelig på grunn av dype hull og høy vier i myra sør for tjønna. Tok etter hvert raskeste vei mot stien.

Idylliske Hølsknuttjønna

Retur samme vei som opp. Avsluttet med et bad i Hannemyrkilen før jeg dro tilbake til hytta i Risør.