Big Sister (15.07.2018)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Spray Lake Dam (1,700m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Big Sister (2,940m) 15.07.2018
Visits of other PBEs Big Sister Trail Parking (1,703m) 15.07.2018

Big Sister

Dag to i de canadiske fjellene og denne dagen skulle jeg bestige en høyere og litt mer krevende topp enn gårsdagens tur til Grizzly Peak.
Startet fra parkeringsplassen (som er et gammelt steinbrudd) rett før klokken åtte. Nå var det 1 grad (i sterk kontrast til temperaturen vi har når vi jobber på prærien i Medicine Hat; 30-36 grader). Stien er umerket, men lett å følge der den går bratt opp gjennom skogen. Oppe på rundt 2400 moh, ikke langt unna tregrensen, kan man kan klyve ned til høyre og krysse over til en annen rygg, for så å klyve ned til et skar. Denne kryssingen var merket med små oransje bånd, samt noen varder. Skaret man kommer ned i kan man så følge helt opp til det kommer sammen med ryggen igjen. Man kan også velge å ikke klatre ned, men følge ryggen hele veien. Dette skal være litt brattere. Jeg fulgte skaret halvveis opp, men var så lei av å trakke i småstein (scree) at jeg kløv opp på ryggen siste halvdelen.

Den ene av de to stedene man må klyve ned for å komme av ryggen.
Traversen mellom de to nedklatringspunktene gikk her.
Bilde ned skaret, rett før jeg kløv opp på ryggen igjen.
På vei opp siste ryggen mot cruxet.

Etter at skaret og ryggen kommer samme er det fortsatt et par hundre høydemeter til turens crux. En lett eksponert nedklatring på ca 5 meter og deretter passering av to pinnacles på venstre side. Dette gikk helt problemfritt, men kan være skummelt hvis det ligger snø.

Den fem meter lange nedklatringen.
Nettopp passert første pinnacle. Nedklatringen midt i bildet (med sol på).

Jeg ankom toppen etter 3 timers tur. Her var det en fantastisk utsikt, vindstille og sol og jeg ble sittende en time å prate med en lokal kar fra Canmore.

Toppen av Big Sister, 2940 moh.
Utsikt mot Canmore og Calgary.
Topp punktet på Big Sister

Men, jeg hadde nærmere 5 timers kjøretur foran meg, så jeg ble snart nødt til å vende nesen nedover igjen. Turen ned gikk lettere enn forventet. Tungt for lårmusklene, men helt uten problemer. Dette er bratt terreng og spesielt de løse småsteinene oppe på hardt fjell kan være vanskelige. Jeg fulgte skaret hele veien på nedturen, men holdt mer mot venstre (sør), da det var litt mer vegetasjon og lettere å fote seg der. Vel nede i enden av skaret, krysset jeg over samme vei og fulgte stien ned gjennom skogen til bilen.

De to pinnaclene og ryggen videre på vei ned.
Pinnaclene sett fra ryggen ved nedklatringen.
Nesten nede i bunnen av skaret igjen.