Grizzly Peak (14.07.2018)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Highway 40 (1,600m)
Ascents Grizzly Peak (2,500m) 14.07.2018

Grizzly Peak

Denne sommeren ble det jobb i fellesferien; tre ukers øvelse på prærien i Canada. Heldigvis har vi helgene fri og jeg fikk muligheten til å dra opp i fjellene vest for Calgary, the Canadian Rockies. Det var i utgangspunktet ikke meldt så bra vær frem til lunsj, så jeg tok en litt sen start og siktet på et fjell som ikke var så krevende. Været derimot ble flott raskere enn forventet og jeg hadde sol hele turen.

Fant greit parkering langs highway 40, rett ved en ikke navngitt bekk (creek), 46 km fra the Trans Canadian Highway. Ikke vanskelig å finne, sto allerede 6-7 biler parkert. Stien er umerket, men tydelig, og starter på venstre side av bekken. Som de fleste fjellene i området går det bratt oppover, nesten uten flate partier. Tok igjen 6-7 stykker, samt møtte 9-10 koreanere som var på vei ned (disse gikk jeg forbi også på vei ned igjen, så her gikk det ikke fort). Totlalt møtte jeg vel rundt 30 andre turgåere. Med andre ord en populær topp. Oppe på toppen var det flott utsikt ned i dalen, og jeg fikk spist litt mat i finværet, samt tatt noen flotte bilder. Returnerte ned samme vei.
Brukte 1t 50 min opp og under 1 time ned.

Neste dag sto Big Sister for tur.

Parkering langs highway 40
Noen bratte partier var det på vei opp. Ingen eksponering.
Stistart med toppen i bakgrunnen.
Grønt og fint i de canadiske fjellene her.
Utsiktspunkt på toppen mot Kananaskis valley.
Toppen av Grizzly Peak, 2500 moh.