Tur til Nibba med store og små (17.07.2018)

Written by Ashatlen (Arne Hatlen)

Start point Vingevatnet (441m)
Ascents Nibba (823m) 17.07.2018

Overnatta i nærheten av Vingevatnet, en veldig tørr sommer gjorde at vi hadde en fin leirplass på et sted som vanligvis er myrete. Til tross for dette var ikke knotten så veldig plagsom (for en som er vant til Østmarka).

Mot Vingevatnet
Nibba

Etter frokost dro vi oppover, med intensjon om å finne en trase til toppen som både store og små kunne klare. Et utvalg av kampesteiner som lå spredt i nedre del av fjellsida, var det litt utfordrende å finne veier rundt. Vi fant veien opp, bare ett sted var vi litt mer eksponert for høyde enn jeg var 100% komfortabel med. Ikke at det var så veldig bratt, men konsekvensen av et (usannsynlig) feiltråkk kunne vært alvorlig. Toppen var litt luftig.

Terrenget fjellet ligger i er veldig fascinerende, med hyllesystem som skyldes avsetningsbergarter. Steinen har utrolig god friksjon, og så lenge en stoler på at sålene holder så kan en gå i ganske så bratte skråninger.

Fra toppen
Berg
Hyllesystem

Interessant!

Written by arntfla 26.05.2019 22:50

Sporet ditt starter ved Nibbevatnet. Kunne du kjøre helt dit? Jeg passerte denne toppen i dag og speidet ekstra godt. Kjekt å se spor fra noen som har vært der!

Sv: Interessant!

Written by Ashatlen 27.05.2019 07:30

Nei, vi gikk fra hovedveien og opp til vatnet dagen før. Der overnatta vi ved ei tørr myr :-) Eneste teltplassen vi fant, men mange hengekøyeplasser for dem som hadde med det.