Høghøa (16.07.2018)

Written by Cezzn (Cecilie Nitter)

Endpoint Gjevilvasshytta (721m)
Ascents Høghøa (1,308m) 16.07.2018 20:50
Visits of other PBEs Gjevilvasshytta P-plass (698m) 16.07.2018 18:45
Noen topper går man bare forbi uten å gå opp på dem. Siden vi har sau i området har jeg ofte gått til foten av Høghøa, men aldri helt opp. Området nedenfor er utrolig fint; åpent med små tjern og omkranset av fjell. Etter en varm dag på jobb, bestemte jeg meg for at en kveldstur til Høghøa passet perfekt.
Turen starter ved P-plassen ved Gjevilvasshytta. Man følger stien oppover mot Jøldalshytta. Her er det fin sti, med fin, jevn stigning. Da jeg kom opp til foten av Høghøa, tok jeg en liten pause på yndlingsplassen min. Her får jeg ofte besøk av både rein og sau, men i dag fikk jeg ha plassen helt alene.
Turen opp til toppen fulgte ulike stier oppover. Det er relativt greit å komme seg opp, selv om det er ganske bratt (for meg ;-) ) opp mot toppen. Når man kommer på toppen belønnes man med en utrolig fin utsikt utover mot Gjevilvatnet. Jeg gikk også til den andre siden av toppen, for å få med meg utsikten også den vegen. Solnedganger når man er på fjellet er virkelig noe spesielt.
En flott tur, som helt sikkert blir tatt igjen!