Kommunetoppen i Aukra - Eiskrem i pangvær (16.07.2018)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Ascents Eiskremheia (493m) 16.07.2018 13:24
Visits of other PBEs Eiskrem p-plass (40m) 16.07.2018 12:51

Fra p-plass 40 meter bort, nordover langs veien, står skiltet og stistart. Det går brutalt opp de første 150 høydemeterne, i trolsk skog, på god sti. i hårnål-svinger. Her får man virkelig svettet ut hvis man vil. Så roer det seg litt, og man kan velge en av to ruter. Jeg velger den til høyre, den korteste. Jeg passerer ei bittelita hytte, med en enda mindre bod. Så er man på snaufjellet.
Ikke mange folk ute å går, men en 5-6 stykker ser jeg i løpet av turen. Først ankommer jeg selveste punktet, men der er det kun en liten varde. Videre vestover ser jeg hovedvarden. Jeg tar turen dit også. På toppen står to spreke karer. Den ene lokalkjent fjellvandrer med godt driv når han jogger avgårde over heiene. Han skal bade i Lomtjørna før nedstigning. Han forteller om broplaner over Jusundet, og om at de fra Aukra vil knyte seg på sambandet sørøstover via Kjerring-, Flat-, For- og Bollholmene. Vi ser Harøya og Sunnmøre. På Aukra synes ormen lange prosjektet så vidt.
Jeg takker for omvisningen og traver lett ned. Mye letter ned enn opp :0)

Selve høydepunktet i Aukra kommune ligger på fastlandet og ikke på øya Aukra.
Mot Oterøya og varden lengre vest på Heia.
Aukra med ''Ormen Lange'' i det fjerne.
Fra venstre: Otrøya skimtes, Bollholmen, Forholmen, Flatholmen og Kjerringholmen, før Aukra.