Meeeeek - Kommunetoppen i Averøy (15.07.2018)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Ascents Mekknøken (751m) 15.07.2018 19:12
Visits of other PBEs Mekknøken p-lomme (132m) 15.07.2018 17:25

På Averøy, like ved selveste Atlanterhavsvegen i naturskjønne omgivelser ligger denne flotte toppen og turen.

Her krysser man Morkaelva. Skiltet står utenfor venstre bildekant

Vi startet fra Mork helt sør, (og ørlite øst), på øya. Herfra kommer vi 140 meter opp i været med bil, til en p-plass.
Turen er godt merket, men vi klarer likevel å miste stien i det den krysser bekken/Morkaelva. Her står det til og med et rødt Stikk ut! skilt. Vi følger en mye mindre sti helt til Litlvatnet før vi peiler oss inn på hovedstien. Det går også bra.
Stien går jevnt og trutt oppover, et lite platå gir litt hvile halvveis opp fra bekken, så er det stigning igjen og gresskledde sider helt til topps.
På nordsiden er det stedvis rett ned, selv om det går to rygger nordøstover på hver side av toppen som sikkert kan gås opp hvis man vil.
Møtte tre hyggelige damer på toppen og en joggende spreking på vei opp. Ypperlig treningstopp dette, med litt over 600 høydemeter.
Fantastisk vær også i dag, med mange og tjue grader.

Morkaelva
Litlvatnet, som trolig er drikkevannkilde, med camping og badeforbud
Nordvestover. Sti her også.