Nissedal (15.07.2018)

Førheinutane (1,049m) 15.07.2018 12:01
Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 15.07.2018 12:02
Visits of other PBEs Landtakdammen P-plass (585m) 15.07.2018 09:27

Etter en dag med klatring ville legger og lilletær ha klatrefri. Dessuten ville Ivar få slutt på maset om denne kommunetoppen i nærheten. Bli ferdig med den, lissom. Egentlig altfor varmt for meg i dag, og med litt hodepine, men skitt au, bare å la det stå til.
Litt kjedelig å gå veien innover, men god tid til å prate og studere altfor vanskelige klatreruter. Valgte å følge stien som går nord for juvet nederst i Bomnesdalen. Når stien tok slutt var det greit å gå videre over tørre myrer, åpent landskap og tett granskog. Den var ikke tettere enn at man lett fant åpninger oppover. Var ikke lange biten med tett skog heller. Og egentlig var det bare deilig å gå her, for det var litt svalere i skyggen. Peila oss inn på ryggen opp til Løefjødd. Fin og artig rygg å følge opp. Varmen kokte i hue og det ble i overkant tungt for meg i dag. Sovna tvert i bilen etterpå. Men med rolig gange og masse vann kom vi oss greit til kommunetoppen i Nissedal.
Fulgte myrene ned til veien igjen. Nå som det er knuskt tørt var det bare å gå rett over, ikke vått et eneste sted! Litt skremmande egentlig, og lett å skjønne alle skogbrannene de siste dagene. Kryssa elva tilbake på et helt nydelig sted. Her ble det både mat og bad. Herfra gikk det tydelig sti opp til veien. Treffer veien akkurat på motsatt side av der den merka rute til Hægefjell går.

Tørkesommer har sine fordeler. Enkel elvekryssing. Hægefjell i bakgrunn
Isen har satt sine spor
Blankskurte fjell, Sveinsheii
Kommunetoppunkt Nissedal, Hægefjell bak
Hægefjell hvor vi klatra dagen før
Fin og artig rygg opp Løefjødd og tørre myrer

Nydelig plass å krysse elva på, på tilbaketuren. Isen og vannet har gjort jobben sin :-) Ble en matbit og (naken)bad her. Men ikke mye kjøling i vannet, noe jeg hadde trengt i denne heten.