Utladalen med "appendix" (10.07.2018)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Sognefjellshytta (1,334m)
Endpoint Hjelle (124m)
Vetti - Stølsmaradalen (Brendeteigen) t-merka sti (340m) 10.07.2018
Vetti Gard Turiststasjon (320m) 10.07.2018

Hytte til hytte i Utladalen med avstikker til Store Maradalstind

Endelig på vei i vakre omgivelser

Sognefjellshytta til Skogadalsbøen

For et vær og for en vakker dal. Vi labber avgårde etter nydelig frokost på den stilige og trivelig betjente Sognefjellshytta. Turen til Skogadalsbøen skal ta ca. 4-5 timer og vi har all verdens tid. Vi nyter utsikten og koser oss i varmt sommervær. Turen er for det meste slakt nedover, ca. 650 høydemeter ned, noen få meter opp, 14 km. Skogadalsbøen skuffer heller ikke. Med ungt og uredd vertskap, som håndterer matlaging, baby, luftambulanse, skadde folk, hund som spiser lemmen og dør på gårdsplassen og mye mer på strak arm. Imponerende.

Sognefjellshytta
Over Fantesteinsvatnet og inn i naturen
"Styggingene" imponerende men ikke akkurat gjestfrie
Fra Vetl Utladalen ned mot Utladalen
I Utladalen er det fin sti og lettgått terreng
Tilrettelegging
Guridalen med setre
Storebrui
Utrolige 17-18 grader og velfortjent dukkert
Bro over Skogadøla
Uthenting av skadd dame etter fall rett ved Skogadalsbøen.
Skogadalsbøen.

Skogadalsbøen til Vetti Gard

Etter en heller dårlig natts søvn grunnet folk som ikke holder kjeft etter 23 og noe lytt mellom rommene er det likevel deilig å nyte godt brød, kaffe og juice til frokost. Vi forventer at dalen ut skal bli en lett tur, men den har noen flere høydemeter opp enn forventet. ca. 400, før vi så får 1000 meter ned. Men dette gjør at mye av turen går i skogfritt terreng som gir fantastisk utsikt inn i Hurrungane. Vi passerer Fleskedalens nedre del med noen hytter, bro over Fleskedøla, Vettismorki hvor Ingjerdbu tidligere ble utleid til DNT og ble brukt som turisthytte, men som nå er stengt for andre. Her er det idyllisk setervoll med flere små gamle hytter. Vi treffer en småbarnsfamilie som holder til her og som har det helt supert.
Vi svinger utom Vettisfossen. Imponerende og vakker. Jaktfalken skriker mot oss, men kan nesten ikke sees mot den steile fjellveggen eller høres over brølet fra fossen. Herfra går det i sikksakk ned til Vetti Gard. Nå er det sydentemperaturer og en "Clara" smaker fortreffelig. Jeg blir til middag klokken 19.00 før jeg setter nesen mor Brendeteigen og Stølsmaradalen.

Emily and Kelsey fra California nyter Norge
Som perler på en snor
Ned Utladalen, med Vettismorki på en side og Stølsmaradalen på andre.
Inn Midtmaradalen med Søre Midtmaradalstind, Søre Dyrhaugstind og Storen
Heilo(?)
Vettismorki
Alle furuene er i dette området døde
Vetti Gard

Vetti gard til Stølsmaradalen opp Brendeteigen

Etter middag er det på han igjen. Ca. 2 timer jevn gange opp bratte Brendeteigen kjennes etter en lang dag i sola. Denne delen går jeg alene. Jeg kommer omsider opp over tregrensa og nyter utsikten det siste stykket bort til trivelige Stølsmaradalen. Her er det to folk fra før på hytta, og to til ankommer i ca. 22-tiden. Jeg varmer litt kveldsmat og legger meg og sovner omsider som en stein til lyden av elven.

Helårsbro over Utla
Vettisfossen sett fra Brendeteigen
Stølsmaradalen
Inne i den ene hytta
Hovedhytta med kjøkken, stue og soverom med to senger

Stølsmaradalen til Store Midtmaradalstind og til Hjelle via Avdalen

Opp tidlig, og avmarsj ca. 05.20. Dette skal vise seg å være lurt da det blir nok en svært varm dag. Jeg tar sjansen på å vente med vannfylling, og skynder meg avgårde opp stien retning Snørestødet og Kyrkestigen. På vel 1100 moh. dreier jeg til venstre. Men tydeligvis ikke hardt nok, da jeg i iveren stiger litt for fort og kommer noe over Storbekkvatnet, og må så ned et godt stykke, i ura. Fortsetter opp langs bekken, over liten bre, noen snøfelt, opp langs Midtmaradalsryggen rettning 1749/Midtmaradalsryggen Sør. Herfra ser man starten på de litt mer teknisk partiene. Først må Søre Midtmaradasltind 1957 moh. forseres. Jeg klyver opp nært ryggen for det meste, men runder selve toppen på venstre side, uten å gå hekt opp. Det er greit her, mange valgmuligheter, noe vardet, -men man må være forsiktig. Så venter ryggen opp til Vetle Midtmaradalstind. Det er klyving også her, men av det litt ryddigere slaget. Så står jeg endelig på toppen av Vetle. Her nytes utsikten i fullt monn. Her sees nemlig alle de råeste toppene i Jotunheimen på en gang.
Turen videre er ikke lang, og ikke spesielt vanskelig. Det er kun et punkt hvor det må utvises særs forsiktighet; i skaret mellom Vetle og Store. Her heller berget nedover og en utglidning vil være katastrofal. Det er imidlertid riss i fjellet som er gode å trå i, men det er litt lav og mose så her kan det være sleipt. Fra skaret lett opp til toppen.
Ned omtrent samme vei fra toppene. Fra Midtmaradalsryggen holdt jeg nå lengre mot Stølsmaradalen, og følger snøbreer så godt det lar seg gjøre. Ned til Stølsmaradalen går det fort. Videre, for avvekslingens skyld, går jeg om Avdalen. Det skal vise seg å bli et drygt stykke. Her går stien høyt og flott i omtrent 1000 meters høyde for det meste. Men - som fra Skogadalsbøen til Vetti Gard, går det opp og ned. Jeg pådrar meg flere hundre høydemeter ekstra på denne etappen. Høydemeter som også må gåes ned. Knærne får kjørt seg skikkelig, da det til slutt blir 2650 meter ned og ca. 1900 meter opp på siste etappe. Totalt 4870 høydemeter ned. (Ville nok spart en del på å ta Brendeteigen ned også.) Men - når det er sagt; Avdal Gard er pittoresk, og byr på verdens beste vafler med rømme og syltetøy. Nok en perle i Jotunheimen, med hyggelig betjening. Videre ned til Hjelle er det mer krokete sti og endelig litt grusvei ut dalen. Avdalen foss frister i sommervarmen, men jeg venter til kona dukker opp på veien og det blir bad i Utla, som faktisk heller ikke er for kald.

En fantastisk tur som gjerne gjentas. Kanskje uten Maradalstinder da :0))

Stølsmaradal
Store Midtmaradalstind sett fra Vetle
Tilbakeblikk fra returen
Vetti Gard langt der nede
Vetti Gard langt der nede, men nærmere ;0)
Mot Hjelle
Avdal Gard
Avdal Gard og verdens beste vaffel og cola