Nonsfjellet (09.08.2002)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Ascents Nonsfjellet (927m) 09.08.2002

KART 1824 - IV (KONGSMOEN)
(Skrevet av TERJE-S 03.11.2005)

Tur foretatt: August 2002.

Jeg kjørte nordover til Kongsmoen på rv. 17. Like etter at jeg passerte samvirkelaget svingte jeg til høyre mot Aunet, og parkerte i et grustak der. Jeg begynte å gå etter en vei langs vestsiden av Første Aunvatnet. Denne veien er stengt for biltrafikk. Etter at veien sluttet gikk jeg etter et så og si uttørket elveleie oppover Grøtesådalen. Det hadde nesten ikke regnet denne sommeren. Jeg gikk ca. 6 kilometer etter steinene i elva før jeg tok av mot Aunfjellet videre til Fuglstadfjellet. Dette fjellet ligger på grensen av Nærøy, Bindal og Høylandet kommune, og på grensen mellom Nord-Trøndelag og Nordland. Etterpå satte jeg kursen mot Nonsfjellet i Høylandet kommune. Jeg passerte mellom to vann, og på østsiden av Lentjemehkiejaevrie. Jeg ankom toppen av Nonsfjellet klokka ni på kvelden. Toppen ligger ca en kilometer nord for Nonsvatnet. Det var en fin varde på toppen. Jeg fortsatte å gå tilbake over Drottendalsfjellet til Grøtesådalen. Klokka tolv på natta la jeg meg til å sove på en lang flat stein. Det var fremdeles varmt og godt. Dagtemperaturen hadde vært over 20 grader. Etter fire timers søvn fortsatte jeg å gå. Jeg kom til bilen klokka åtte på morgenen. To kommunetopper på en tur var unnagjort. Hadde det ikke vært for varmen hadde jeg tatt denne turen uten overnatting.