Oppstadhornet Midsund - en ny tåkedag (13.07.2018)  3

Ascents Opstadhornet (737m) 13.07.2018 12:32
Visits of other PBEs Heggdalselva parkering (30m) 13.07.2018 10:17
Sømmehytta (305m) 13.07.2018 11:04
Tok ferge fra Brattvåg over til Dryna(Rakk fergen med 30 sek. margin..) og kjørte til Heggdalselva parkering med sikte på bestigning av kommunetopp i Midsund; Oppstadhornet. Yr.no hadde meldt halvskyet også i dag, og det var tendenser til oppsprekking litt innover; forøvrig lå tåken godt nedover fjellsidene. Valgte tunge fjellsko i dag, siden jeg dagen før hadde blitt overraskende blaut det antatt tørre underlaget til tross. God merking til litt over tregrensen et stykke forbi Sømmehytta.
Staut revebjølle

Herover syntes stien å dele seg opp i flere løp, noe også andre har bemerket i sine turrapporter. Dette førte til at jeg to ganger mistet stien på vei opp, men klarte å korrigere meg ved å konsulterte GPS. Dette skjedde også i nordvestflanken like under toppen. Grauttykk tåke gjorde at jeg ikke så noe som helst av en presumptivt grandios utsikt.
..been there..

Også på vei ned skjedde det samme; fulgte antatt hovedsti bare for å oppdage under en kortvarig lette i skydekket at "her hadde jeg ikke vært før". Men; GPS og Peakbookappen ordner opp..Traff en midsundværing like etter at jeg kom under tregrensen; han hadde merket løypen opp hit, men ikke lenger..Han var ofte på toppen, men valgte å snu da jeg rapporterte om utsikt tilsvarende den oppe i et melkeglass på toppen. Vi slo følge nedover. Han kunne bl.a. fortelle at det var mye hoggorm ved Sømmehytta, en gang hadde han sett 5 stykker samtidig. Ved et annet tilfelle hadde han og kona satt seg ned på de gamle steintuftene for å innta nisten, da illevarslende hvesing rett ved siden av dem fikk matlysten brått til å fordufte. Angivelig våget ikke folk å plukke av de rike blåbærforekomstene rundt denne stølen av samme grunn. Men, i det kjølige og fuktige været i dag lot det til at krypdyrene holdt seg innendørs, i alle fall traff ikke vi på noen.
Helt sikkert en fabelaktig flott tur under bedre forhold; i dag dominerte det våte, glatte, og (over ca 3-400 moh) fullstendig nontransparente...