Skredfjellet - kommunetopp i Fjaler (12.07.2018)  4

Ascents Skredfjellet (812m) 12.07.2018 19:19
Visits of other PBEs P-lomme Stordalen (396m) 12.07.2018 20:11
Stordalen p-lomme (415m) 12.07.2018 20:19

Dag 7 - Vestlandstur 2018
Dagens andre tur. Vi kom rett fra Svadfjellet - kommunetopp i Gulen.

Vi fortsatte nordover til Oppedal og tok fergen. Litt før Sande svingte vi inn Stordalen. På grunn av gammel GPS og ny vei ble det mye rot før vi fant hvordan vi skulle kjøre. Korrekt adkomst er avkjøring fra riksveien på vestsiden ca 200 m sør for bomveien. Kommer man sørfra krysser man veibanen for å ta av. Det er ingen avkjøring til høyre.

Vi betalte med Vipps og kjørte til setra. Parkerte rett før siste bru. Tok igjen bonden og dattera som jagde kuer til fjells. De hadde nesten kommet til bygds igjen, trolig for å få godsaker!

Vi tok av fra veien i svingen før setra på en traktorvei, og rett frem på sti etter kun 40 meter. Fin sti bakover dalen, men på ett punkt klarte vi å ta et sidespor som ikke var klippet. Følg sporet vårt på vei ned. Da fant vi hele stien! Stien er forøvrig riktig tegnet inn på kartet. Vi fulgte stien til det flatet ut i skaret 670 moh.

I skaret der vi forlot stien. Ser tilbake mot Stordalen der vi kom fra.

Vi gikk uten sti til toppryggen. Tok et deilig bad (det fjerde i dag!) i vannet rett under toppen. Fulgte toppryggen til toppunktet, turens siste kommunetopp!

Vi ble regelrett forfulgt av flere sauer og lam. De kom brekende og løpende fra alle kanter og ventet tydeligvis å få noe veldig godt! Ikke vet jeg hva bonden pleier å gi dem når han sjekker hvor de er, men godt må det være. Ikke rart kuene også vil hjem!

Oppe på toppryggen er det fin utsikt ned i Steinsetdalen.
Utsikt mot sørvest fra toppryggen.
Skredfjellet besteget! Blægja og Kvamshesten ses i bakgrunnen.

På nedturen rundet vi fjellet og bratt ned på stien. Det var raskt og enkelt, men opp hadde dette vært en kjedeligere rute.

Etter turen kjørte vi til Førde hvor vi overnattet på Vandrerhjemmet. Billig og bra.

Dag 8 - Vestlandstur 2018
Retur til Asker via Skei, Sogndal og Hemsedalsfjellet. Hjemme kl. 17.
Takk for en fin tur Halvor!