Snyfjellet - Nonsbu - Blåkollkoia (11.07.2018)

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Tønsvik p-plass (7m)
Endpoint Tønsvik p-plass (7m)
Ascents Snyfjellet (486m) 11.07.2018
Visits of other PBEs Blåkollkoia (235m) 11.07.2018
Nonsbu (280m) 11.07.2018
Tønsvik p-plass (7m) 11.07.2018

Endelig pent vær, så æ tenkte at æ skulle ta en litt lengre tur i dag og få med mæ to av Ti på Topp sine turmål for i år. Æ var egentlig ikkje særlig gira på å gå til Snyfjellet, men turen til Nunsbu er jo fin og sia æ ikkje vært til Blåkollkoia før tenkte æ at det kunde bli en fin rundtur å gå dit før æ gikk tilbake.

Kjørte ut til den store parkeringsplassen i Tønsvik og fulgte den godt merka stien mot Nonsbu. Det er jo ikkje sti til Snyfjellet, så ved skiltet som forteller at det er 2,2 km igjen til Nonsbu snudde æ 90 grader mot nord ut i terrenget i retning mot Nordre Holmevatnet. Vet vatnet fant æ Ti på Topp sin merking som æ fulgte gjennom våtmarken opp til toppunktet på Snyfjellet. Der var det no vannvittig masse mygg og fluer så æ gikk raskt videre. Sia det ikkje er noen sti til/fra Snyfjellet gikk æ rett gjennom terrenget i omtrentlig retning av Nonsbu, og med litt hjelp fra GPS'en på mobiltelefon var det ingen problem å finne en OK rute. Framme ved Nonsbu var det tid for spisepause og fikk mæ en prat med to andre som var ute på tur.

Toppen på Snyfjellet med Ti på Topp turkasse.
Utsikt mot Nonstind på tur fra Snyfjellet till Nonsbu.

Så tok æ stien videre mot Blåkollkoia. Till tider en tydelig liten sti, og till tider forsvant den helt i våtmarken og æ var nødt å se mæ godt om for å finne de røde merkene som viste veien videre. Etter kvert kryssa æ brua over Tønsvikelva og var fremme ved Blåkollkoia kor det blei en kort spisepause igen. Så var det å gå 500 meter tilbake over brua og så i retning tilbake til Tønsvik. Til største del fin og tydelig sti med røde merker.

Liten omvei forbi Blåkollkoia før turen tilbake til Tønsvik.