Årsdalsryggen - kommunetopp i Masfjorden (09.07.2018)  5

Ascents Årsdalsryggen (1,100m) 09.07.2018
Punkt på Årsdalsryggen (1,068m) 09.07.2018
Visits of other PBEs Vardadalsbu (888m) 09.07.2018 12:34

Dag 4 - Vestlandstur 2018
Gårsdagens turer gikk til Skjerjavasshovden - kommunetopp i Vaksdal og deretter Steinsland - Vardadalsbu

Tåka lettet som varslet, og sola tittet frem. Skoene var ennå fuktige etter gårsdagen, men gresset hadde nesten tørket opp når vi startet halv ett. Vi drøyde starten så lenge som mulig.

På vei mot Årsdalsryggen. Vi ser tilbake på Vardadalsbu.

Vi rundet vannet på god sti og fulgte vardene mot Fjellvassbu. Flott oppe på ryggen i fint vær. Trolig var det like fint på det høyeste fra Steinsland i går, men i tåke og yr ser det meste litt trist ut.

Idyllisk på ryggen mellom Vardadalsbu og Årsdalsryggen.

Vi fulgte stien til skaret i nordøstenden av Langavatnet. Det var også kraftig nedtappet som de fleste regulerte vannene i området. Regulanten har nok ikke tatt høyde for en så tørr sommer.

Fulgte en grei rute opp ryggen til topp-platået. Litt vind på toppen, men en deilig dag tross alt. Flott utsikt!

En av toppkandidatene på Årsdalsryggen. Ganske flatt på toppen.
Trolig toppunktet på Årsdalsryggen.

Tok oss ned til kommunetoppen og fant vardene der.

Nede på punktet som er høyest i Masfjorden. Vi var usikre på hvilken varde som var riktig. Gikk på begge! :)

Vi begynte på en retur rett ned i dalbunnen sørøst for kommunetoppen, men oppdaget at det var stup sør for vannet på 890 moh. Visste at det var bratt på nordsiden også, så for å være sikre holdt vi høyden og tok oss inn på veien vi tok opp. Nesten nede ved 890-vannet tok vi ned et bratt skar mot Rundebotn for å få en variasjon. Litt gøy å navigere utenom T-merkene på slike fine dager. Da det var bratt rundt vannet nederst i Rundebotn, fulgte vi ryggen på nordsiden av vannet og rundet inn i øvre deler av botnen til vannet på 989 moh.

Ser tilbake ned i Rundebotn. Vi kom ryggen til høyre da det er stup nede ved vannet.

Vi tok oss opp i skaret øst for vannet og ned på T-merkingen fra Vardadalsbu. Det var overraskende bratt opp i skaret fra vannet, men godt ute til venstre var det likevel greit. Rastet lenge i skaret og "tøffet" oss med å vaske beina i iskaldt vann. Noen isbadere er vi ikke!

Rast på vinstille plass i skaret før vi kom inn på stien fra Vardadalsbu.

I skaret ned mot Vesterbotnen var det en fin snøfonn i dalbunnen som en kan gå på. Den så bratt ut ovenfra, så vi tok stien, men så etterpå at det hadde vært behagelig å fulgt snøfonna.

Pust i bakken ved 806-vannet etter Vesterbotnen

Nå gikk vi ganske i ett mot Norddalshytten, og merket at vi var litt slitne etter hardkjøret de siste dagene. Rundt en sving fikk vi øye på hytten som virket nær, men det var ennå et godt stykke igjen. Sola dalte og vi gikk i skygge de siste kilometrene. Godt å komme opp til hytta som lå badet i sol en time til. Slappet av på terrassen og heiv innpå en nudelboks for å gjenopprettet kroppsbalanser.

Spiste joikakaker til middag og la oss i sånn noenlunde fornuftig tid.

Neste dag gikk vi til Runderabben - kommunetopp i Modalen og hentet syklene i Åsebotnen før vi bremset 850 høydemeter ned til Steinsland.