Høyest i Buskerud fylke; endelig Folarskardnuten! (10.07.2018)  5

Written by Stigun GSM

Ascents Folarskardnuten (1,933m) 10.07.2018 14:30
Visits of other PBEs Nordre Stølen parkering 10.07.2018 10:46
Har i mange år drømt om å bestige Folarskardnuten, og allerede for ca 25 år siden gikk jeg på ski til Lordehytta fra nord, men fant Folarskardnuten i overkant avskrekkende fra denne siden, og gikk på 1909-toppen litt lenger øst på Hallingskarvet i stedet. På gode værmeldinger startet jeg hjemmefra før kl 06, med god flyt i trafikken, inntil 2 stopp i Aurlandsdalen pga veisikring som tilsammen tok ca 30 min. Benyttet pausene til inntak av dagens 2. måltid og klargjøring til tur og diverse andre gjøremål. Bompenger kr 70 på sms på veien inn til Raggsteindalen. Godt med biler på Nordre Stølen parkering da jeg ankom. Fulgte umerket, men ellers god sti på venstre side av elven sørvestover/oppover Raggsteindalen.
Raggsteindalen. Raggsteinnuten senter.

Kryssing av elv fra øst mot vest der terrenget begynner å flate ut ved innløpet til Veslebotn. Tidligere utlagt klopp var vasket bort, sannsynligvis av vårløsningen. Hjalp en eldre dame(klart eldre enn meg..) over elven, skjønt hun helt sikkert hadde klart seg meget godt uten hjelp; imponerende sprek var hun! Veslebotn er en frodig gresseng med nesten alle våre vanligste fjellblomster representert. Bl.a. identifiserte jeg 7-8 forskjellige sildrearter herfra og et stykke oppover. Videre vitnet etterlatenskaper om at dette var et foretrukket beite for hester. Oppgang videre relativt bratt til høyre fra Veslebotn, opp på rygg til høyre og så videre nordøst for høyde 1731. Relativt tydelig sti med spredte varder.
Veslebotn
Blikk "over skulderen". Høyt over Strandavatnet nå..

Matbit like før start på flere km langt snøfelt der stitraseen svinger i sørøstlig retning. Valgte å følge dette et langt stykke oppover; det blir tidsnok mer enn nok stein å tråkke i.
Svinger mot sørøst; Dryg snøtråkking i vente..

Været fint, men noe mer skyer fra østlig kant enn hva meteorologene hadde lovet. Fin bris i høyden som eliminerte evt risiko for heteslag og væskeunderskudd, og over 1800 meter måtte skalljakke på; men shortsen holdt stand helt til topps(og ned og igjen..)Alene da jeg kom til toppen, men så en person på Folarskardnuten Nord, han kom etterhvert bortover til hovedtoppen. Han kom fra Haugastølsiden og hadde strevet fælt for å komme seg opp her, og var veldig skeptisk til å gå ned samme vei. Snart fikk vi også selskap av en dame, hun hadde fulgt i mine spor over det langdryge snøfeltet mot toppen.
Folarskardnuten 1933, høyest i Hol kommune og Buskerud fylke.

Utsikten var formidabel, særlig i vestlig retning, mens i nord, øst og sørøst var horisonen temmelig disig noe som forringet utsikten i disse retninger. Således var Gaustatoppen nesten usynlig gjennom disen.
Utsikt sørvestover. Hardangerjøkulen dominerer, litt av Folgefonni ses til venstre for denne. Hårteigen klarer heller ikke å gjemme seg bort herfra .
Østover Hallingskarvet
Utsikt nordlig retning med Jostedalsbreen og en noe disig Jotunheim.

Selvsagt ned igjen snøfeltet, som langt var å foretrekke fremfor å tråkke og snuble i kilometerlange steinrøyser. Flere stopp for å se på den rike floraen i og over Veslebotn. Etter en flott dag i fjellet til en lenge etterlengtet kremtopp videre til overnatting i Jølster, med turplaner for sydlige del av Sunnmøre neste dag.
Knoppsildre

Gratulerer med multiliste-topp

Written by knutsverre 10.07.2018 19:11

Godt jobbet, Stig. Regner med at du fikk en praktfull om enn noe varm tur i godværet!

Sv: Gratulerer med multiliste-

Written by Stigun 10.07.2018 23:06

Takk for det! Veldig fin tur, ja! Fin bris fra øst som gjorde at varmen ikke ble opplevd som noe som helst problem. Litt vel disig i nord og øst, slik at utsikten til bl.a. Jotunheimen kunne vært bedre. En sterk femmer!