Tomskjevelen - høyest i Nesna (01.07.2018)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Forsland snuplass (35m)
Endpoint Samme (35m)
Ascents Tomskjevelen (921m) 01.07.2018 13:55
Visits of other PBEs Tomskjevelen P-lomme (50m) 01.07.2018 11:10

EN STRÅLENDE DAG PÅ TOMMA

På sommerturen vår nordover fra Bergen til Lofoten var Tomskjevelen et av de planlagte turmålene. Yr.no hadde 19. juni lokket oss ut til Nesna som omtrent det eneste stedet i nærheten med brukbare værmeldinger. På planlagt turdag 20. juni stilte vi opp på fergekaien på Nesna kl 08 klare for tur. Men regnet øste ned, og skydekket lå lavt over øyene ovenfor. Vi bestemte oss for å droppe turen, og fortsatte isteden reisen nordover.

Søndag 1. juli var vi så tilbake på Nesna, og denne gangen i strålende sommervær. Nå skulle Tomskjevelen til pers! Vi tok fergen kl 10 over til Tomma og kjørte nordover til Forsland som er det vanlige utgangspunktet for turen.

Tomskjevelen fra fergeturen til Tomma. Dette lover virkelig bra!

Vi parkerte på snuplassen for brøytebilen da det ikke var sannsynlig at vi ville være i veien for noen denne dagen.

Parkeringslomme for Tomskjevelen litt sør for stistart
Stistart hvor skiltet til Otto og Inger Lise viser vei

Fulgte stien gjennom en uslått eng med masse bringebærbusker, krysset en liten bekk på utlagte steiner og startet oppstigningen på flott sti mot Forslandsvatnet.

Fin sti gjennom skogen
Flott sti med trapper gjennom uren opp mot Forslandsvatnet
Oppe ved Forslandsvatnet. Astrid bevilget seg en rolig dag ved vannet
Krysset bekken fra Forslandsvannet på utlagte steiner

Krysset bekken fra Forslandsvannet, og valgte å fortsette omtrent rett nordover mot østryggen på Tomskjevelen, omtrent slik som otto (Otto Lund) gjorde i juni 2016. I starten er det en ganske tydelig, umerket sti oppover i det lettgått terrenget. Etterhvert valgte jeg å forlate stien og dreide vestover mot toppen. Her fant jeg ingen sti, men terrenget er stort sett lettgått alle steder. Kom inn igjen på meget tydelig og god sti lenger oppe på ryggen og fulgte denne til topps. Markert og flott topp med varde og tom turkasse.

Flott og lettgått rygg opp mot toppen
Vakkert i Nesna! Ser mot Hugla med Hugltinden 624
Stupbratt ned mot Sandvika i nord
For et øyrike og for en dag! Lurøy i bakgrunnen
Mot Handnesøya med øytoppen Stokkatinden 599
Sjonafjorden. Mo i Rana innenfor
Lovund langt ute i havet

GPS ved varden 33W 403343 7352675. Fant også Kartverkets bolt like ved varden på GPS 33W 403346 7352673. Helt utrolig flott utsikt over øyriket vest og nord for Tomma og østover mot Rana hvor jeg mente å kunne se Oksskolten i det fjerne!

Varden med diverse stæsj
Kartverkets bolt merket med grønt tau
Tror det må være snøkledde Oksskolten som skimtes i bakgrunnen
Blomsterprakt på et lunt sted oppe på toppen. Breitomma 803 i bakgrunnen

Etter en god pause på toppen, retur omtrent samme vei. Fantastisk flott tur, hvor det eneste som trakk litt ned var de beryktede fluene som økte i antall oppover i høyden, men likevel ikke nok til å trekke ned et terningkast 6!
Veldig bra å få denne turen i så flott vær, og jeg angret ikke et sekund på at turen 20. juni ble droppet!