Korpåsen (10.07.2018)

Ascents Korpåsen (518m) 10.07.2018 11:04
Visits of other PBEs Glitrebommen (248m) 10.07.2018 09:29
Glitre mot Dypingskollen

Andre tur på kort tid inn Glitreveien. Målet var for så vidt det samme som forrige tur, å ta noen bilder av Glitre. Men nå ville jeg ta bildene fra en annen kant. På forrige tur var jeg på Gampeåsen på vestsiden av Glitre. Nå ville jeg til Korpåsen på nordsiden av innsjøen.

Veien inn til Korpåsen er i stor grad sammenfallende med turen sist, men ved Veslesetra fantes det en mulighet til å ta en annen vei enn den jeg gikk sist. Det går en nordligere vei inn mot Glitre, forbi Rotefossen og Saga. Jeg tok den veien for variasjonens skyld. Tranemyrene ble denne gang passert på nordsiden, og rett etterpå deler veien seg hvor det går av en ny vei nordover. Den gamle boplassen Saga ligger rett opp i bakken der. Men jeg fortsatte på veien vestover.

Det gikk ikke så lenge før jeg hadde Grunnvannet på min venstre side, og på den fjerne siden av Grunnvannet reiste Korpåsen seg godt opp mot himmelen. Det ville med andre ord bli en god motbakke etter hvert. Men jeg så også at det var hogd i hele lia opp mot toppen, så det ville kanskje være spor etter skogsmaskinene jeg kunne følge.

Jeg rundet Grunnvannet og ganske riktig så fant jeg noen spor jeg kunne følge opp lia. Og slik kom jeg til topps, ved å gå i diverse maskinspor opp lia.

Utsikten fra toppunktet på Korpåsen er ikke noe å snakke om, men hvis man går sydover, mot Glitre, på topplatået kommer man fort til et stup og her er det åpen og fri sikt sørover mot Glitre og områdene rundt.

Jeg fotograferte litt fra toppen og deretter var det dags for retur. Hjem igjen ville jeg gå den sydlige veien jeg gikk forrige gang, slik at det ble mer av en runde på denne turen.

Jeg kom meg unna stupet og fant en vei ned åsen på sørsiden. Der kom jeg ned ved Damhagan, en annen gammel bosetting. Og da var jeg i praksis nede på Glitreveien igjen og kunne rusle i retning demningen på Glitre. Derfra var det ikke langt til det veikrysset hvor jeg tok av til Gampeåsen på forrige tur. Dermed ble siste del av turen gjensyn med veien jeg gikk for et par dager siden.

Turen var på 17 kilometer og ble unnagjort på 3,5 timer.