Fuglafjellet, det tredje fjellet (07.07.2018)

Written by toymt (Tommy Sævareid)

Ascents Byrkjefjellet (1,047m) 07.07.2018
Fuglafjellet (1,334m) 07.07.2018
Iendafjellet (1,260m) 07.07.2018

Starta frå Jonshøgda på Kvamskogen og fulgte stien på andre sida av hytteområdet og opp på Byrkjefjellet. Fulgte videre stien opp Purkagjelet til Lendafjellsåta og deretter stilaust ned i Gråurskaret. Gjekk deretter på vestsida rundt Gråursvatnet og sikksakk mot toppen, men ukjent som vi var enda vi opp med å runde på sørsida av platået sør for toppen på Fuglafjellet. Det var litt for bratt et par steder der vi måtte klatre litt, noe jeg ikke liker med en 12 kg tung sekk på ryggen.
Etter en god rast på toppen valgte vi en sti merket med røde prikker sørover fra toppen. Men etter første nedstigning mista vi både sti og merker. Da var det bare å stole på kartet og vi passerte på nordsida av Skukkatjørnene før vi kom tilbake til Gråurskaret. Der fulgte vi turstien ned til Øvre Steinkvannsdalen og veien ned derfra.
12 timer. 33 km, 1800 høydemetre, 55.000 skritt.