Floråsen og Skeisåsen (20.12.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Floråsen (172m) 20.12.2011
Skeisåsen (127m) 20.12.2011

TO ÅSER I FANA

Mellom utvendig vindusvask i minusgrader og julekortskriving ble det tid til en liten tur til noen nye småtopper over 100 m og med PF > 50 i vårt nærområde. Vi begynte med

FLORÅSEN
Parkerte ved Dyngelandseidet og fulgte veien til østsiden av åsen. Start på ca. 80 moh. Først opp gjennom granskog, senere opp mot toppen gjennom bjørkeskog og einerkratt. Fant ingen sammenhengende sti, kun sporadiske hjortestier. Det høyeste punktet vi fant var en liten fjellknaus uten noen markering på GPS 0300619 6692157 ca. 10m fra peakbook koordinatene.
Bra utsikt mot Myrdalsvannet mot øst og Totlandsfjellet i bakgrunnen. Vi forsøkte å finne en bedre vei ned igjen, men det var ikke særlig vellykket. Vi brukte en knapp time på denne vesle turen takket være tungt terreng.

På toppen av Floråsen
Utsikt østover mot Myrdalsvannet fra Floråsen. Totlandsfjellet i bakgrunnen til venstre.
Floråsen sett fra sørsiden av Myrdalsvannet

Så fortsatte vi gjennom julerushet oppe ved handlesenteret Lagunen forbi Fana stadion til Skeie for at Astrid skulle få med seg

SKEISÅSEN.
Traktorvei og god sti opp der. Brukte en knapp halvtime tur/retur på denne delen av turen.