Storebjørn (29.06.2018)

Written by bear747 (Bjørn Sigurdsøn)

Ascents Bjørnelabben (2,153m) 29.06.2018
Storebjørn (2,222m) 29.06.2018
Veslebjørn (2,150m) 29.06.2018

Turen gikk fra leiren ved bunnen av Bøverbreen og opp på breen. Vi tok en rute som gikk nord for Kalven mot Bjørnungen. Ved Bjørnungen tok vi en liten pause der et par av oss besteg Bjørnungen for å planlegge turen opp Storebjørn, for så å gå ned til de andre. Vi var heldige som fant en snøbro over den første kløfta, dette må ha spart oss 20-30 min, og slapp å gå rundt hele. Ruten vi endte med å gå gikk langs ryggen, via Bjørnelabben, opp til topps av Storebjørn.
Nedturen forsøkte vi å holde litt lenger unna labben. Siden vi først var i området tok vi Veslebjørn. Ruten nedover gikk sørvestover og vest langs særsiden av Kalven. Merket at solbrillene ikke dekket godt nok langs sidene da jeg fikk et hint av snøblindhet på venstre øye. Fra breen, ned Bøverbreeen og til leiren var det let gange hele veien, men med et par hull å tråkke gjennom i. Totalt inklusive pauser tok turen 14 timer, men minst 3 av timene gikk til pauser og fjas.