Tai Mo Shan (13.12.2011)

Ascents Tai Mo Shan (957m) 13.12.2011
Tai Mo Shan East Summit (780m) 13.12.2011

En natt på flyplassen i Hong Kong

Jeg ankom Hong Kong International Airport rundt midnatt, og besluttet av praktiske årsaker, å tilbringe natten på den flotte flyplassen. Det fantes heldigvis gratis trådløst internett på flyplassen, slik at jeg kunne starte litt detaljplanlegging med hensyn til kollektiv transport til Tai Mo Shan neste morgen. Det ble ikke mye søvn forståelig nok, og allerede kl. 6:00 om morgenen mens det fremdeles var mørkt og kaldt ute, var jeg allerede ombord i den første flybussen til Tsuen Wan (rute A31). Tsuen Wan er en nordlig bydel av Hong Kong, og ligger like ved foten av Tai Mo Shan fjellet. Bussreisen tok ca 1 time og var overraskende billig (19 HKD). Det var nesten ingen andre passasjerer ombord i den 2-etasjers bussen, så hvordan de private busselskapene i Hong Kong tjener penger, forblir derfor en gåte for meg. Får de subsidier kanskje? Bussene tjener i det minste litt ekstra på turister som ikke har med seg eksakt beløp, ettersom man ikke får vekslepenger i retur.

Tsuen Wan i halvsøvne

Ved ankomst togstasjonen i Tsuen Wan (West Railway Station), var planen at jeg skulle ta Twisk ruta (buss #51) for å gjøre motbakkene litt kortere (mao jukse litt). Denne bussruta har avgang fra Nina Tower, en praktisk beliggenhet bare et steinkast fra togstasjonen. Men jeg rotet rundt i nesten en hel time i Tsuen Wan, etter at jeg fikk litt villedende retningsinformasjon fra et par morgentrøtte pendlere. Det må vel understrekes at jeg ikke var ved full bevissthet jeg heller, etter en våkenatt på flyplassen. Da jeg etterhvert fant frem til den godt skjulte bussterminalen ved Nina Tower, gikk det derimot helt smertefritt å finne avgangsplattformen for buss #51. Heldigvis går Twisk ruta ganske frekvent, slik at det ikke ble mange minuttene å vente. Jeg betalte bussjåføren 8 HKD og ba ham om å slippe meg av på stoppestedet "Country Park", slik at jeg ikke trengte å orientere meg underveis. Men jeg var ikke helt sikkert på om han hadde forstått meg, ettersom det stod skrøpelig til med hans engelsk kunnskaper. For å være på den sikre siden, tok jeg derfor frem min Garmin eTrex, hvor jeg på forhånd hadde plottet inn et startpunkt for stien. Men ikke faen om gps'en fikk signal. Jeg beveget meg fra side til side i bussen, for å prøve å finne noen satelitter. Men det gikk ikke.

Tai Mo Shan i en hestesko travers (15 km)

Jeg kom meg likevel av bussen på riktig stoppested. Jeg måtte gå tilbake drøyt hundre meter langs veien, der jeg fant en god sti og et skilt i retning Tai Mo Shan. Starten på stien var ca 320 m.o.h og det gikk greit i de lette motbakkene. Jeg bar riktignok på en hel del unødvendig vekt, ettersom jeg ikke hadde noe hotellrom å sette igjen bagasjen min. Jeg skjønte ganske fort at dette ikke ville bli den helt store utsiktsdagen, for det lå et tykt lag med dis (forurensning?) over Hong Kong. Etter ca 30 minutter kom stien inn på Tai Mo Shan Road, en liten og smal vei som slynger seg helt til topps.

Jeg nådde toppen av Tai Mo Shan etter litt over 1 time i bedagelig tempo. Det høyeste punktet (957 m.o.h) kunne jeg bare glemme, ettersom hele topp platået er avsperret med høye piggtrådgjerder for å hindre uvedkommende adgang til militære installasjoner (master, radarer etc). Jeg antok at jeg manglet 10-20 høydemetre på toppen, likevel betrakter jeg dette som en godkjent bestigning innenfor rimelighetens grenser. Jeg hadde i det minste en god utsikt over den resterende delen av ryggen som jeg planla å fullføre. Veien fortsatte nesten helt bort til østtoppen. Det var noen beskjedne bakker helt til slutt, noe som resulterte i at østtoppen endte opp med en primærfaktor på ca 60m. En ganske høy primærfaktor i Jotunheimen forstand, men likevel en ytterst beskjeden topp. Jeg la også merke til at de som vedlikeholder stien, har trimmet gresset på hver side av stien, slik at det ser ut som en 10 meter bred "highway" i fjellet. Høyst uvanlig må man vel kunne si. Forøvrig var det svært lite folk å se, selv om Hong Kong er regnet for å være et mekka for turgåere. Det finnes faktisk stier som tar en uke å gjennomføre i Hong Kong. En av de jeg møtte på, så faktisk ut til å være utrustet for en slik ukestur i "villmarka". Fra østtoppen gikk det nedover en god stund, før stien kom inn på en vei. Der fortsatte jeg langs veien og et stort vannreservoar.

Inn til sentrum av Hong Kong for å finne en hurtigbåt til Macau

Vel tilbake i Tsuen Wan igjen, fant jeg enkelt frem til en bussholdeplass hvor det også stod en australier og ventet. Han hadde visstnok undervist engelsk i Hong Kong i 10 år, så han kjente derfor byen veldig godt. Takket være ham kom jeg meg på riktig buss til nærmeste bane, slik at jeg kunne ta den hypermoderne og billige metro'en helt til stasjonen Sheung Wan. Derfra går det hyppige katamaraner til Macau, hvor en ny "nasjonstopp" ventet på meg.

Forøvrig fikk jeg tilbrakt noen timer ekstra i sentrum av Hong Kong etter at jeg returnerte fra Macau. Noe mer behov for å se Hong Kong hadde jeg ikke, ettersom jeg hadde vært der for 6 år siden og sett det meste. Likevel var det en fin reprise å se natten senke seg over skyskraperene i Hong Kong fra bredden av Kowloon. Makan til skyline skal man nemlig lete lenge etter.....

100 HKD = 76 NOK (Des 2011)