Blod, svette og tårer over Hellstuguryggen (07.07.2018)

Written by Movegen22 GSM

Store Hellstugutinden (2,346m) 07.07.2018
Store Hellstugutinden N1 (2,230m) 07.07.2018
Store Hellstugutinden N2 (2,215m) 07.07.2018

Hellstuguryggen har vært en av Sekretærens uoverkommelige turer... Øynet håp om å ta dem litt etter hvert på ski i påsken, men husets Klatremus (Turplanleggeren) ville det annerledes...

Rusla innover Visdalen etter jobb fredag, og satte opp teltet ved Hellstuguhaugen. Våknet til skyer, som hang nedover toppene. Dette var ikke det yr.no hadde varslet... Heldigvis 4Gdekning - og yr lovet at det skulle klarne opp. Avmarsj litt over 7, greit å gå innover T-stien mot Gjendebu (Urdadalen). Svingte av oppover mot Hellstuguryggen ved det innerste vannet i Urdadalen.

Greit oppover i ura mot skaret mellom Store og Nest-Søre. Satte igjen sekkene her, før vi greit tok oss opp på Nest-Søre. Matpause da vi kom tilbake til sekkene. Bratt men greit opp til Store. Her ble vi "innhentet" av en spreking som hadde gått Urdadalsryggen til Semmeltind (overnattet her) og via Hinnotefjellet til Hellstuguryggen... Imponert!!

Tok følge med han videre, til vi hadde passert rappellene. Første rappell på hans tau (30 meters). Gikk greit for oss alle. Og tauet hold akkurat mht lengde. Neste rappell var mye lengre, så tror han var glad for at vi hadde drasset med 60meterstauet. Denne rappellen var mye lengre, og tøffere (ca. 25 meter). Sekretæren fikk utslag, og pendle litt lengre enn nødvendig. Litt skrekkblandet fryd, men det gikk fint.

Bør nevnes at det etter Store - der man kan ta den tredje rappellen (før N1) hvor man kan se det henger slynger til rappellfeste, kan man omgå denne litt ned i siden mot Urdadalen. Løst og jævlig, men lell ;)

Vår nye "venn" fortsatte i et mye raskere tempo bortover ryggen. Sekretæren må kjæle hver eneste stein, og være sikker på at den sitter trygt. Det tar tid i den lause ura bortover Hellstuguryggen... I skaret etter N2 når vi han igjen (har pause). Sitter lenge i sola her med mat og fjellprat. Trivelig :)

Greit opp mot Midtre. MEN: Sekretæren, som var overlykkelig etter N2, da det skulle være slutt på det skumle, fikk en kjedelig overraskelse... Grønne trekanter der det er luftig er undervurdert!! Panikken kom på to særdeles luftige passasjer mellom Midtre og Midtre N1. Måtte ta til tårene, men gutsa - fikk kyndig veiledning av Turplanlegger og kom over. Klamra meg så hardt til fjellet at blodet til slutt rant fra fingertuppene. Tror det er nå man kan gjøre noe kriminelt - Kripos vil slite med å gjenkjenne fingeravtrykk....

Brukte laaang tid fra Midtre til Nørdre, men endelig var vi der. Nok ei god pause for å nyte stunda og været. Nå var Hellstuguryggen snart i boks. Greit bort til Hellstuguhøe, og vardene viste veg gjennom det løse faenskapet ned fra her.

Endelig var det bare sjarmøretappen ned til teltet (og en liten tur ned til Visa for å hente vatten) igjen. Sekretæren som trodde dette var uoverkommelig, og at vi minst kom til å bruke 20 timer var særdeles fornøgd. Smakte godt med en lunken øl ved teltet nå ;)