Telttur ved Nakkevatnet (07.07.2018)

Written by knutio (Knut Inge Orset) GSM

Ascents Nord for Eggja (996m) 07.07.2018
Hyningane (1,018m) 07.07.2018
Langeheida (984m) 07.07.2018

Ungene ville på telttur og vi voksen var ikke vanskelig å be.

Lørdag 7/7

Jeg hadde lyst på Liadalsnipa og Nakkevatnet såg ut som et fint område for teltliv. Vi rusla opp fra Halse lørdag ettermiddag etter fin sti. Brukte 1 time opp. Fant god teltplass ved bekken og kosa oss med Real til middag. Fantastisk vær og god temperatur så jeg tok derfor en kveldstur i retning Hyningane. Såg at eggen var skarp siste biten så var forberedt på å snu, men på tross av laust fjell og lurvete mose var det ok klyving bortover. Nord for Eggja toppen hadde forøvrig langt mindre pf enn det som var oppgitt på Pb. Etter å ha gått eggen fram og tilbake jogga jeg ned ryggen mot Nykkjavatnet og fulgte stien ned til Nakkevatnet. 1.30 opp og ned fra vatnet.

Søndag 8/7:

Etter ei dårlig natts søvn for min del skulle vi på Liadalsnipa. Hadde fått noen hint om at det hadde blitt brattere med åra, men fint opp stien til ca 700 moh der klyvinga starta. Artig for ungene. Da stien tok til venstre og inn i NØ sida ble terrenget mye mer eksponert og de taustompene vi hadde med gav ikke god nok sikkerhet. Jeg gikk litt oppover, men tok til fornuft og vi snudde derfor ca 80 hm under toppen. Ingen sure miner av den grunn. Ned til teltet med pakking før retur til bilen. Flott tur og teltplass som vi gjerne besøker igjen, enten med litt mer tau eller med større unger.

Flott sti opp fra Liadal
Flott skue fra Eggja
Best å ake seg på skrevs på eggen
Noen bratte opptak bortover eggen
Bratt klyving mot Liadalsnipa
God stemning selv om vi snudde