Tre topper (18.12.2011)

Ascents Falkenstein (42m) 18.12.2011
Løvehodet (75m) 18.12.2011
Utsikten (126m) 18.12.2011

Det var på tide å forsøke seg på en noe lengre tur enn på lenge, det ble faktisk over 2 timer på tur idag, kanskje formen kommer etterhvert

Først gikk turen opp til Utsikten i den lave solen, hit går jeg i blinde snart, skal ikke utbrodere den turen.

Bystein nummer 57 markerer Hortens gamle bygrense
Turistforeningen har satt opp kasse med bok her.
Den egentlige toppen av Utsikten er 125,69 moh og er ikke markert

Deretter gikk turen ut på Løvøya, der jeg besøkte Løvehodet, et utsiktspunkt helt vest på Løvøya. Opp hit er det faktisk ikke særlig mange som går. Man kan gå opp på Løvøya fra Lort. Her er det først traktorvei, som går over i stier som har en tendens til å forsvinne og gå over i rådyrtråkk. Det blir fort en kronglete affære å ta seg ut til Løvehodet denne veien. Jeg har funnet et par bratte ruter opp fra vest som for krever noe klyving, men det er helt kurant. Er man flere i følge, bør man være forsiktig i de bratte partiene, da her er lett å lage steinsprang.

Integnet rute som jeg benyttet opp/ned fra Løvehodet
Opp denne fjellsprekken kommer man frem
En liten unge kan få plass inne i dette eketreet
Utsikt fra toppen mot Hurum og Drammendfjordens innløp
I natur-reservatet får falne trær ligge. Denne kjempeeika ligger nok slik en stund før den råtner
Langøya i det fjerne - full av gift

På returen tok jeg med meg en tur oppom trekantpunktet Falkenstein. Solen hadde gått ned, men heldigvis var det bare 15 meter hjem så jeg fant veien. Solen skinte fortsatt på Løvehodet, stedet for sene solnedganger.

Løvehodet skimtes mellom trærne, her skinner solen alltid noen minutter lengre om ettermiddagen/kvelden