Mjeldskartindtraversen (08.07.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Ascents Gråtinden (871m) 08.07.2018
Mjeldskartinden (886m) 08.07.2018
Mjeldskartinden (952m) 08.07.2018
Rundheia (515m) 08.07.2018

En gang i blant får jeg gå på noen nye topper og i dag ble det en slik dag. Jeg hadde avtalt en tur med Kikki dagen før og vi bestemte oss for å gå denne rundturen over Mjeldskartinden. Vi startet fra parkeringa som brukes for å gå en tur til Gråtinden, så turen begynte med en rolig tur opp den slake veien som går opp til masten på Kvitbergfjellet. Temperaturen var veldig behagelig siden det var litt skyer over Kvaløya, men det ble lettere skydekke mens vi fortsatte langs eggen mot Mjeldskartinden. Her var det ikke fast fjell men en del løs stein, både på eggen ned mot skaret mellom Gråtinden og Mjeldskartinden og videre på eggen opp til selve Mjeldskartinden. Det går jo greit så lenge man passer på å ikke løse ut stein på turkompisen....Siste delen av eggen til toppen var flott å gå på og ganske så stilig å se på også. Jeg var mest imponert over den flotte utsikten som jeg fikk se for første gang! Selv om det ikke ble fin klyving på eggen, må jeg likevel anbefale en tur til Mjeldskartinden bare for å nyte en nydelig ustikt. Den blir godt fortjent :)

På toppen av Mjeldskartinden tok vi kanskje 15 minutters pause for å spise litt lunsj før vi tuslet videre mot neste toppen. Det er lett klyving opp til den 886m topp (som har også fått navnet Mjeldskartinden) og kult å se tilbake på hovedtoppen herfra. Ned på andre siden er det mye løsere, men etter det bratteste partiet kom vi ned til en fin snøflekk som gikk langt mot øst, så vi fikk slippe å traske i steinura ved siden av den. Likevel ble det en ganske lang etappe på den brede ryggen før man ender opp på Rundheia. Jeg skjønte da at det er faktisk bedre å gå denne turen mot klokka, for da er den kjedeligste etappen helt på slutten av turen når man kanskje ikke bryr seg så mye. Tror det hadde vært ganske demotiverende å gå langs denne ryggen i begynnelsen av turen!

Etter å ha truffet null folk før vi kom til Rundheia ble det plutselig som å være på hovedgata i byen. Som en av de Ti på Topp turene i år, var det selvsagt mye folk ut på en lett søndagstur og jeg tror vi traff de fleste her når vi gikk ned mot veien. Det var en fin sti og god utsikt mot Bentsjordtinden, så det er lett å skjønne at denne turen kan bli populær. Jeg konkluderte med at denne turen skal gjentas og den er en veldig fin rundtur, men med så mye løs stein blir den neppe en klassiker som f.eks Soria Moria eller Vengsøytraversen. Men jeg var veldig fornøyd med dagens turforslag og glad for at jeg fikk godt selskap for å gå den. Takk for en kjempefin tur Kikki!

Kikki på dagens første topp, Gråtinden
På eggen ned fra Gråtinden
Vi nærmer oss toppen av Mjeldskartinden