Himmerikstjern (08.07.2018)

Ascents Gampåsen (592m) 08.07.2018 11:47
Visits of other PBEs Glitrebommen (248m) 08.07.2018 10:06
Glitre

Målet med dagens tur var å prøve å få tatt noen bra dronebilder av Glitre. Jeg tenkte meg at Gampeåsen kunne være et bra sted å slippe drona fri fra, og det kunne også åpne for en tur innom Himmerikstjern.

Da var det bare å kjøre til Sjåstad igjen og inn Glitreveien så langt den kan kjøres før bommen hindrer videre ferdsel med bil. Til fots var det naturligvis ingen hindringer, så jeg fortsatte gående inn Glitreveien.
Det er en god transportetappe inn til Glitre. Rundt en time pleier å være et greit anslag for meg. Men heldigvis er det en koselig vei inn med mye fin natur å nyte. Rundt Veslesetra er det også rikt med husdyr. Sauer og kuer gresser om hverandre.

Inne ved Tranemyrene gikk jeg på en flokk kuer som ikke skjønte at jeg ikke var farlig og at de kunne slippe å bli «dyttet» fram av meg i flere hundre meter. Til slutt så jeg ingen annen utvei enn å gå i bue rundt de inne i skogen. Jeg kom meg ut på veien foran flokken og kunne fortsette i fred og ro.

Rett før Glitre går det av ev vei som snor seg opp vestsiden av Gampeåsen. Jeg tok av på denne veien og fortsatte opp åsen. Veien blir etter hvert skikkelig bratt. Men jeg skulle jo tross alt opp en del høydemeter, og da er det behagelig å ta en del av de på god vei. Men til slutt hadde jeg ikke noe valg, resten av veien til topps måtte jeg ta i terrenget Skjønt det går jo diverse tråkk og slep på åsen etter hogstarbeidet som er foretatt der, så noen spor mot toppen var det mulig å følge.

Gampeåsen har veldig fin utsikt østover, mot Lierdalen og de østlige deler av Finnemarka.
Vestover er det vegetasjon og vanskelig å se noe. Da var det bare å slippe drona løs og få den over tretoppene.
Jeg fikk noen bra bilder før jeg pakket sammen utstyret og ruslet videre.

Avstikkeren til Himmerikstjern ble en enkel affære på grunn av et skogsbilspor jeg kunne følge helt fra Gampeåsen til vannkanten på Himmerikstjern. Tok noen bilder her også før jeg begynte på hjemturen.
Veien jeg hadde fulgt opp vestsiden av Gampeåsen ender ved Himmerikstjern, så det var bare å komme seg ut på den og gå tilbake. Etter 5 minutter var jeg tilbake der jeg forlot den tidligere på turen, og derfra og tilbake til bilen var det bare å gå tilbake veien jeg kom.

Turen var på 21 kilometer og varte i 4 timer.