Stjerntinden - drømmen ble virkelighet! (28.06.2018)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ytre Skjelfjord (5m)
Endpoint Samme (5m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Stjerntinden (938m) 28.06.2018 17:03

Stjerntinden - drømmen som ble virkelighet

FORBEREDELSER OG DÅRLIG VÆR
Sjelden eller aldri har en tur vært så grundig planlagt og forberedt som denne! Det hele startet allerede sommeren 2017 under samtaler med Tshering (Tshering Pande Bhote) - min trofaste guide og venn i nesten 10 år. Tshering, som er Tindevegleder IFMGA fra Nepal, har de siste årene jobbet som guide for Randi Skaug på Naustholmen i Steigen. Etter at oppdraget i Steigen var avsluttet tilbød han seg å være guide for oss i Lofoten i tre dager. Han ankom med hurtigbåt fra Nordskot til Svolvær om kvelden mandag 25. juni. Astrid og jeg var da allerede på plass i Svolvær og innkvartert hos våre gode turvenner Pål Hadler og Christine.
På forhånd hadde jeg studert rapporter og GPS-spor på PB fra turer til Stjerntinden og også hatt personlig kontakt med Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen), SturlaS (Sturla Sandvei) og 500fjell (Sondre Kvambekk) om rute og behov for klatreutstyr. I Svolvær fikk vi og grundig og nyttig informasjon om turen fra Geir-Rune som har vært flere ganger på Stjerntind.
Nå var det bare å vente på været, og det ble en nervepirrende opplevelse. Tirsdag og onsdag varslet Yr.no regn hele dagen og kraftig vind ute på Flakstadøy. Ikke tilrådelig å ta fatt på turen under slike forhold. Nå var det bare en mulig turdag igjen før Tshering måtte reise - nemlig torsdagen. Denne dagen så heller ikke lovende ut på Yr ganske lenge, men ut på ettermiddagen på onsdag endret værmeldingene seg til oppholdsvær med glimt av sol. Heldigvis hadde vinden også løyet. Vi forberedte oss til tur på Stjerntinden!
Bilturen fra Svolvær til Ytre Skjelfjord tok ca. 1 t 45 min. Underveis fikk vi utsikt mot dagens mål - Stjerntindane på Flakstadøy.

Tshering i Svolvær - klar for dagens tur til Stjerntinden
Stjerntindane fra østsiden av Flakstadpollen

FRA START TIL INNSTEGET
Ankom ca. kl 0930. Herlig å snart være igang med turen! Været var omtrent som varslet - skyet med tåke over toppene, men heldigvis ikke regn eller vind.

Pål og Tshering snart klar ved parkeringen i Ytre Skjelfjord
Terrenget opp mot Rusta. Greit å følge elven på høyre side opp i botnen og så enten gå mot høyre eller rett opp til Rusta. Terrenget er adskillig brattere enn det ser ut på bildet!

Ruten fremgår av GPS-sporet. På turen opp fulgte vi veien sørover til en ferist og skrådde derfra oppover i NØ-lig retning mot elven som går lengst nord i Durmålsdalen. Minst like greit var det å følge elven på sørsiden hele veien slik vi gjorde på returen. Det går også en sausti langs elven. Oppe i dalbunnen vest for Rusta valget vi å gå både opp (og ned) mot sør i et bredt skar under noen svære sva før vi rundet nordover og oppover mot Rusta 600 moh.

Opp et bratt parti sør for elven i Durmålsdalen. Foto Tshering.
Pål overrasker Tshering og meg under en GPS-diskusjon!
Oppe i dalbunnen under Rusta. Foto: Tshering
Bratt, men sikkert mulig å gå opp dette skaret opp til Rusta. Vi valgte å gå rundt mot sør. Foto Tshering
Tshering ser mot innerst i Flakstadpollen
Fra Rusta mot Nusfjord. Foto Tshering
Oppe på Rusta 600 moh. Her venter ca. 100 hm med lett klyving opp knatten midt i mot tll 700 m. Derfra følger en sti mot NNØ

Vi hadde brukt vel 2 timer opp til Rusta, det siste stykket på delvis rødmerket sti. Spredt merking videre oppover til der stien antagelig tar av til den enklere toppen Stjerntinden nordvest. GPS ved stidelet 33W 428788 7548957 ca 750 moh. Det var veldig greit å følge stien som gikk i underkant av et par snøfelter frem til innsteget der klatringen begynner.

Oppe på høyden 700moh. Foto Tshering
Tåken lå relativt tett da vi nærmet oss innsteget

Da vi nærmet oss stedet vi skulle starte klatringen, ble vi litt usikre. Stien runder en liten fjellrygg ved innsteget. Her er det vardet både på vestsiden (var det her Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) gikk?) og på østsiden av ryggen. Etter råd fra Geir-Rune valgte vi å starte fra varden som han har bygget på GPS 33W 428945 7548925 - et sted vi lett kunne identifisere fra hans bilder.

MEGET KREVENDE KLATRING

Tshering klar for å starte klatringen

Vi hadde brukt vel 3 timer opp til innsteget, og var klar til å begynt klatringen ca. kl 13. Den skulle vise seg å bli adskillig mer krevende enn det vi alle hadde forestilt oss. Fjellet var vått og sleipt etter mange dagers nedbør, og hadde på ingen måte tørket opp. Tåken gjorde heller ikke forholdene bedre. Det var store flak med løs og sleip mose langs ruten som løsnet tildels i store flak. Tshering ledet de fire korte taulengdene (ca. 60 hm) vi brukte opp til nederste rappellfeste, men selv en meget erfaren og dyktig klatrer som han hadde betydelige problemer med å komme seg opp, spesielt i tredje taulengde opp en smal sprekk der han måtte ta i bruk tekniske hjelpemidler (laget steg av slynger). Pål og jeg kunne bare beundrende følge med på hvordan Tshering gradvis klarte å forsere hindringene og å komme seg opp. Utrolig imponerende!

Fra standplassene sikret Tshering og hjalp oss videre opp. Både Pål og jeg mener å beherske grad 3 og lettere grad 4 klatring under gode forhold, men dette ble langt, langt over vårt ferdighetsnivå. Vi trengte adskillig tauhjelp mange steder langs ruten, og hadde aldri kommet oss opp uten hjelp fra oven! Selv Tshering var overrasket over de vanskelige forholdene, og bedømte klatringen til grad 6.

1. taulengde. Høyt opptak og trang passasje med sekk. Foto Tshering
Pål på vei opp 1. taulengde
Tshering på vei opp 2. taulengde. Glatt fjell og løs mose
3. taulengde og den mest krevende. Tshering imponerer stort opp her!
Mellom 3. og 4. taulengde. Har det så fint .....!
trang passasje før 4. taulengde
Like før fjerde og siste taulengde. Foto Tshering
Her står vi foran fjerde og siste taulengde. Foto Pål
Opp siste kneiken i 4. taulengde. Foto Tshering
Pål ved rappellfestet på ca. 830 moh

Etter ca. 2 timer var vi ferdige med den tyngste klatringen og oppe på rappellstedet på GPS 33W 428928 7548968 830 moh. Herfra var det lettgått videre nordover, og vi bevilget oss en liten pause før toppstøtet. Tåke hadde preget turen til nå, men mens vi satt og spiste forsvant tåken, og toppen på Stjerntinden kom til syne! For en åpenbaring!

Pause før toppstøtet. Godvær på vei inn! Foto Pål
Stjerntinden 938 åpenbarer seg! Hvilken lykke og for et syn!

TOPPSTØTET
Lettgått og greit videre oppover til der det siste bratte partiet på ca. 30 hm starter. Her ble det igjen relativt krevende klatring grad 4 der det var godt med tauhjelp. Opp siste passasjen før toppen tok vi et feil valg og klatret opp mot venstre istedenfor å runde mot høyre der det var helt ukomplisert å komme både opp og ned.

Pål skuer mot dagens mål. Foto Tshering
Fortsatt krevende klatring for oss opp siste biten. Foto Tshering
En ganske fornøyd Pål foran siste etappe
Nesten oppe på Stjerntinden
Ville fjell! Foto Tshering

Oppe på toppen etter 7.5 time - en lykkefølelse som ikke kan beskrives med ord!

To lykkelige, eldre herrer på toppen av Stjerntind 938! Foto Tshering
Tror Tshering var like lykkelig som Pål og meg!
Denne karen fortjener all ære for å ha ført oss trygt opp og ned på Stjerntinden!

Litt trivialiteter. Oppgitte koordinater på PB og fra Kartverket er identiske 33W 428784 7549105. Vi fant at dette punktet lå noen meter ute i fri luft SV for varden. Vi målte GPS ved varden til 33W 428782 7549113 (to forskjellige GPS-er), og tillater oss å justere koordinatene på PB.

RETUREN
Etter godt og vel 30 min ren nytelse på toppen tok vi fatt på returen. Vi gikk raskt og greit ned til øverste rappellfeste (33W 428838 7549097, 927 moh). Herfra en grei rappel på nøyaktig 30 m der Pål gikk først og jeg som nr. 2 ned til en gresskråning. Vi hadde med to 60m klatretau, men hadde kun trengt det ene her. Tshering glemte å løse endeknuten på tauet som skulle gjennom karabinfestet, og måtte opp igjen et stykke for å få løst knuten.

Første rappell fra like under toppen (30 m)
Tshering på vei ned første rappel fra toppen

Neste rappel på ca. 60 m tok vi fra det nedre rappellfestet. Tshering gikk først ned nå, og la rappellruten omtrent nøyaktig langs den traséen vi hadde klatret opp. Pål gikk ut som nr. 2 og jeg som sistemann.

Meg i siste rappell (60 m) ned mot innsteget. Foto Tshering
Pål venter nede ved innsteget

Vel nede oppdaget vi at tauet hadde kilt seg i en sprekk, og ikke lot seg løsne fra der vi sto. Tshering måtte klatre opp igjen et stykke for å få drag fra en annen vinkel, og da løsnet heldigvis tauet.

På returen fikk vi se fjellhyllen med stien som fører til innsteget

Glade og lykkelige startet vi på tilbaketuren til bilen, meget godt fornøyd med dagen og turen! Tusen takk til Tshering og Pål for turfølge og til de som er nevnt ovenfor for gode råd og tips for rutevalg og klatring.

To eldre herrer på vei mot bilen etter en fantastisk dag!
Hjemme hos Pål og Christine ble det en liten feiring! Foto Astrid

1-10 of 15

Gratulerer!

Written by Flugis 16.09.2018 20:25

Dette er helt rått!

Lofoten Kommune

Written by TERJES 12.07.2018 13:40

Denne toppen ser litt krevende ut. Jeg tror jeg venter til

Moskenes, Flakstad, Vestvågøy slår seg sammen til en kommune.

Da blir den enklere toppen Hermannsdalstinden høyest i den nye Lofoten Kommune. (Det kan vel bli litt krangling før denne kommunesammenslåingen finner sted)

Fytti rakkern

Written by Gråbein 09.07.2018 22:05

Gratulere! Meget imponert, og ikke så rent lite misunnelig :0) Super rapport dom skal studeres nøye til muligheten byr seg.

Sv: Fytti rakkern

Written by knutsverre 11.07.2018 14:31

Takker og bukker, Helge! Litt misunnelse kan absolutt være på sin plass av og til! Nå kan du misunne min Stjerntind en stund mens jeg misunner din Higravtind! God sommer!

Grattis

Written by mortenh 09.07.2018 21:49

Grattis Knutsverre. Intet mindre enn imponerende. Du er et forbilde for alle godt voksne og et supert eksempel på hva man kan få til. Bruker deg ofte som eksempel når ungdommer under 70 begynner å gnåle om at dem er for gammel til ditt og datt.

Sv: Grattis

Written by knutsverre 11.07.2018 14:28

Tusen takk for gratulasjon og gode ord, Morten! Jeg lar meg fortsatt motivere til nye, spennende turer og opplevelser, og dette var absolutt en slik en! God sommer!

Tøft !

Written by Gunski 09.07.2018 14:04

Gratulerer så mye !! Skal si dere fikk tøffe forhold. Jeg er imponert ! Flott rapport :- )

Sv: Tøft !

Written by knutsverre 10.07.2018 10:50

Tusen takk for gode ord, Gunnar! Du har jamen ikke ligget på latsiden du heller i det siste med lange og krevende turer på Svellnosbreen, Smørstabbtindene og Snøhettatraversen! Fortsatt god sommer!

Fantastisk!

Written by Fjellsamleren 09.07.2018 11:32

Gratulerer så mye, Knut Sverre! Dere fikk virkelig "sleipe" forhold. Dette er en seriøs topp. Nå er det jo også kun de normale og enkle kommunetoppene som gjenstår :)

Sv: Fantastisk!

Written by knutsverre 10.07.2018 10:46

Takker så mye Endre, også for meget god info om turen fra deg på forhånd. Ha en god sommer!

Jeg bøyer meg i hatten,

Written by Snilen 09.07.2018 11:31

unge mann. Godt jobbet !

Sv: Jeg bøyer meg i hatten,

Written by knutsverre 10.07.2018 10:45

Takker og bukker med hatten (eller hjelmen!) i hånden, Lars. "Unge mann" er en ikke ubetydelig digresjon, men takk likevel!

Nok en gang;GRATULERER!

Written by Stigun 09.07.2018 10:34

Særdeles imponerende ikke minst de rådende forhold tatt i betraktning! Takk også for flotte bilder og grundig turrapport som var godt deskriptiv i forhold til turens elementer. Jeg bøyer meg i støvet i beundring over prestasjonen som helhet! (og angrer på siste ukers prioriteringer, men Stjerntinden står vel der noen år til...)

Sv: Nok en gang;GRATULERER!

Written by knutsverre 10.07.2018 10:43

Takk igjen, Stig! Stjerntinden blir nok stående til det blir din tur. Ser frem til nye turer med deg senere i sommer!

Turglede!

Written by kobbenes 09.07.2018 10:30

Artig og imponerande rapport frå sleip og mosegrodd bestigning! Det dreg jo vanskeligheitsgrada opp ein god del. Turgleda er til å ta og føle på, det er så kjekt å lese!

Sv: Turglede!

Written by knutsverre 10.07.2018 10:41

Tusen takk for hyggelig kommentar, Kristian! Turglede er riktig ord! Det var virkelig en STOR dag i fjellet!

Du verden!

Written by Olepetter 09.07.2018 10:11

Imponerende, Knut Sverre! Så nå er det bare å cruise inn til fullføring av lista(?) :) Moro at dere fikk opplett og sikt på toppen, i alle fall.

Sv: Du verden!

Written by knutsverre 09.07.2018 18:17

Takk for hyggelig kommentar, Ole-Petter. Greit å være ferdig med den presumptivt vanskeligste K-toppen, men tviler på om jeg noengang klarer å gjennomføre denne listen!

PS. Veldig kjekt å se at du er tilbake på 2000m toppene, og til og med Austanbotntinden som ikke akkurat er en småtur!