Hermannsdalstinden - Moskenes, 271/404 (07.07.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Hermannsdalstinden (1,029m) 07.07.2018
Tennestinden Sørvest (448m) 07.07.2018
Visits of other PBEs Munkebu (410m) 07.07.2018
Munkebu parkering (30m) 07.07.2018
Lofotodden nasjonalpark (100m) 07.07.2018
Ny tur til Lofoten og ting gikk ikke helt som planlagt. Hadde fått ei jente i Reine i Lofoten til å passe på Teis som dessverre har blitt for gammel for fjelltur, beina greier det ikke lengre, så vi freste i vei fra Tromsø på fredag etter arbeid og overnatta i telt langs veien i Flakstadpollen og kjørte til Reine på lørdag morgen. Fikk avlevert Teis og skulle kjøre fra Reine, men fikk ikke start på bilen. Viste seg at batteriet var gåent, men fikk heldigvis noen til å komme med startkabler så jeg fikk start på bilen, og så startet jakten på nytt batteri, og det var ikke enkelt en lørdag formiddag i Lofoten. Første beskjed var at jeg kunne få ett på onsdag, men heldigvis løste det seg før det og etter en del kjøring til frem og tilbake til Leknes og Ramberg var jeg en del kroner fattigere, men hadde nytt batteri så nå var det ingen problem å få start på bilen lengre. Jeg kom til fergekaia i Moskenes ca fire timer forsinket og fikk nøkkelen til DNT hytta Munkebu på turistinformasjonen der. Det er egen nøkkel til hytta, ikke standard DNT nøkkel pga at de har hatt problemer med masse folk som utnytter systemet og overnatter gratis på hytta. Kjørte fra Moskenes videre mot Å og tok av til høyre ved skilt med turparkering. Parkerte på Munkebu parkering der merket sti mot Munkebu starter. En god del folk innover her, fulgte stien til Munkebu der jeg låste meg inn og satte igjen en del bagasje før jeg satte kursen videre mot Hermannsdalstinden. Brukte ca 1,5 time fra parkeringa til Munkebu i godt tempo. Hermannsdalstinden var godt synlig fra hytta, men lå med nesa i sky. Jeg håpte at tåka ville forsvinne før jeg kom til toppen. Det var ikke noe skilt mot Hermannsdalstinden, men merket løype startet der man skulle kaste sølevannet og gikk ned langs ryggen mellom vann 222 og Tennesvannet før den gikk opp igjen mot Moltinden til ca 440 moh. Det var en rødmerket sti her, men mistet merkingen noen ganger og fulgte andre tråkk oppover, men ingen problem å finne veien når jeg viste hvor jeg skulle. Mye opp og ned videre, opp til Tennestinden sørvest og så nesten helt ned til Krokvannet. Nå var det ikke noe rødmerking å se lengre, men tydelig sti å følge i lia under høyde 536. Det var lagt ut tau og kjetting opp ryggen opp til høyde 650 som var kjekke og ha på nedturen da det blir litt sleipt nedover her. Kom opp i tåka litt over høyde 650 der det var en stor varde. Heldigvis var det god sti å følge ett godt stykke oppover, men siste biten der det ble litt klyving var det litt verre å finne veien i tåka som var tjukk, lite sikt. Var noen små varder her og der og fant en vei opp til varden på toppen som ligger på en steinsøyle. Ingen utsikt i dag, og det var veldig synd for hadde gledet meg til den fine utsikten jeg hadde sett på bilder fra andre som hadde gjort turen. Fra Munkebu brukte jeg ca 2 timer og 40 min til toppen Samme vei tilbake til hytta der ett hyggelig amerikansk par også skulle overnatte. Hadde da brukt totalt 8 timer fra parkeringa inkludert pauser. Neste dag lå tåka enda tykkere og lavere, så da var det bare å sette kursen tilbake til parkeringsplassen og hente bilen. På vei ned fikk jeg melding fra Sturla om at den planlagte turen til Stjerntinden på mandag måtte avlyses pga at han hadde punktert, så det var tydeligvis helga for biltrøbbel.
På vei mot Munkebu, Hermannsdalstinden med nesa i sky
Munkebu
Fin utsikt før jeg forsvant opp i tåka
Ingen utsikt fra toppen i dag :(