Øksfjordjøkelen fra Nuvsvåg (Sørbotn), høyest i Finnmark (07.07.2018)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Øksfjordjøkelen (1,189m) 07.07.2018

Flott tur til toppen av Finnmark, med Tore Karlstrøm fra Bre og Vandring, hyggelig lokalkjent guide som anbefales på det varmeste. Vi kjørte til Nuvsvåg og gikk opp Sørfjorddalen og brearmen som nå strekker seg ned mot ca. 500 moh. Smellvakker dal med de særpregede tårnene og spirene som gjør at området kalles for det lokale Chamonix. Da vi kom opp til Tenvatnet (Ternevatnet), vrimlet det faktisk av terner der (normalt sjøfugl), og et sangsvanepar gjorde scenen komplett. Utrolige morenerygger, det smaragdgrønne Tenvatnet og den blå bretunga i bakgrunnen var en opplevelse.

Chamonix sett fra veien til Sørbotn
Vakre Sørfjorddalen med oppgangen til Øksfjordjøkelen bakerst
Sørfjorddalen med bretunga som har trekt seg kraftig tilbake de senere årene
Ved utløpet av Tenvatnet
Særegent landskap ved Tenvatnet
På den flate elvesletta innenfor Tenvatnet
Tilbakeblikk mot Tenvatnet og Sørfjorddalen
Fra fonna nedenfor bretunga mot Tenvatnet og fjorden
Matpause ved innsteget på bretunga

Været var bedre enn meldt, til tross for enkelte regndråper, og vi hadde god sikt til vi var langt oppe på bretunga. Ovenfor partiet med blåis tok vi på oss skiene. Det sparte oss for svært mye krefter både opp og ned til toppunktet. Det ble et par km opp dit, som nå er på fast fjell med en liten varde. Her oppe var det nysnø for bare en ukes tid siden, men nå var det skikkelug sugeføre. På toppen ble vi en times tid, i vindstille og delvis skodde.

Bratt opp bretunga
Tilbakeblikk ned bretunga mot Tenvatnet, fjorden og Nuvsvåg
På toppen av Finnmark fylke og Loppa kommune

Det ble nedkjøring i våre egne spor til vi var under skodda igjen, så trasking ut dalen til bilen. Vi brukte til sammen ca. 9 timer, og da tok vi det rolig. Ferja til Øksfjord gikk bare morgen- og kveldstur denne lørdagen, så det ble et par timer venting i fjæra, hvor Tore spanderte skolebolle og nykokt kaffi. Vi forsøkte å holde myggen borte med litt bålrøyk, men det mest effektive var å kle den ute.

I taulag ned bretunga. Skodda er lavere nå, men vi ser Tenvatnet
Nedkjøring på fonna nedenfor bretunga
Tilbakeblikk mot den flotte oppgangen til Øksfjordjøkelen