Vakker tur på Koldedalstind og Hjelledalstind (07.07.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Koldedalen (1,211m)
Ascents Koldedalstinden (1,927m) 07.07.2018 15:22
Hjelledalstinden (1,989m) 07.07.2018 16:00
Visits of other PBEs Koldedalsvatnet p-lomme (1,200m) 07.07.2018 17:57

Sommerferie på hytten og nydelig vær. I dag var det bare å komme seg inn i Jotunheimen. Jeg hadde et luksusdilemma. Ta turen på Snøholstind, Mjølkedalstind eller Hjelledal og Koldedalstind. Etter litt grubling endte jeg opp med å gå for sistnevnte alternativ. Jeg hadde en gang sagt at en ikke har erobret Koldedalen før disse to, i tillegg til Falketind og Stølsnostinder var besteget. Det var nå på tide.

Fra venstre: Hjelledalstind, Stølsnostind og Falketind. Hurrungane i bakgrunnen i midten av bildet

Jeg kjørte inn mot Koldedalen og var forberedt på at det var mange som skulle på tur til Uranostind og Falketind i dag, og at det derfor kom til å stå mange biler parkert der inne. Det viste seg å være helt riktig. Etter en liten tålmodighetsprøve og en dose kreativitet, fant jeg en parkeringsplass i grøften som såvidt ikke hindret bilene foran i å komme seg ut igjen. Alltid like stress med parkering her inne.

Hjelledalstind

Jeg fulgte anleggsveien på nordsiden av Koldedalsvatnet og stien et lite stykke videre mot Morka Koldedalen. Like øst for høyde 1267 tok jeg av mot sør og rett opp mot Koldedalstinden. Delvis vegetert med mose over steinene lengst nede og små smeltevannsbekker, men veldig lettgått terreng.

Fjellfie på toppen av Koldedalstinden

Lenger oppe ventet løs ur, men tørre og fine steiner. Tok jevnlige drikkepauser undervegs. Etter å ha forsert et par snøfelt og klyvet opp noen blokker, kom jeg etterhvert opp på ryggen. Flott og spektakulær utsikt over Koldedalsbreen. Ankom etterhvert toppen av Koldedalstinden. Tok et par bilder og fortsatte videre ned skaret mot Hjelledalstinden. Den så flott ut herfra.

Hjelledalstind

Etter å ha forsert den lille breen som såvidt knekker over kanten i skaret, startet jeg på oppstigningen mot Hjelledalstind. Slakt i starten. Etterhvert bratner det litt til. Det øvrige partiet går ut mot nordstupet og er derfor luftig enkelte plasser, men inneholder artig og enkel klyving. Det kan kanskje få pulsen til å stige litt for dem som ikke er vant med dette, men noe sikring er ikke nødvendig. Det er satt opp varder med jevne mellomrom som markerer ruten helt opp til toppen, slik at en ikke går seg fast noen steder på veien.

Koledalstind

Jeg krøp igjennom en liten hule og fortsatte klyvingen på andre siden. Kom omsider opp til toppen av Hjelledalstinden. Helt magisk utsikt mot Falketind og Stølsnostind. Satte meg ned og tok en lengre matpause mens jeg skuet ned i den dystre Koldedalen, der rester av is fløt på vannet og skapte en flott kontrast til den dype blåfargen. Et mektig skue. Hurrungane var heller ikke langt unna, og viste seg i all sin stolte prakt.

Enkelte luftige partier på oppstigning mot Hjelledalstinden

Jeg tok etterhvert fatt på returen ned samme vei. Da jeg var nede i skaret mellom Koldedal og Hjelledalstind, løp jeg bare rett ned den lille breen mot Morka Koldedalen og fulgte denne så langt ned jeg kunne. Alltid like gøy å løpe fort ned bratte fjellsider på snø.

Langt ned i Morka Koldedalen fra toppen av Hjelledalstinden

Kom ned til steinuren og gikk skrått nedover mens jeg siktet meg inn på østsiden av høyde 1267 hvor jeg hadde gått opp. Kom ned til stien og deretter ut på anleggsveien. Tilbake ved bilen, skiftet jeg til tørre klær og sko, før jeg satte kursen mot hytten på Filefjell. Der ventet en deilig middag på terrassen sammen med mor, far, søster og besteforeldre.
Virkelig en fantastisk tur på to flotte topper som havner i skyggen av sine naboer på andre siden av dalen, kun på grunn av det eneste faktum at de ikke er over 2000 meter. Takk for turen!

Utsikt mot Morka Koldedalen, Stølsnostind (til venstre), Midtre Stølsnostind og Falketind