Folgefonna nord - kommunetopp i Jondal (07.07.2018)  5

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Punkt på Nordre Folgefonna (1,633m) 07.07.2018 13:29
Visits of other PBEs Visitfonna skisenter - p-plass (1,198m) 07.07.2018 12:28

Dag 1 - Vestlandstur 2018
Halvor og jeg kjørte fra Asker via Åmotsdal (handlet og besøkte kusine Hege) og Haukelifjell til Sunddalen camping et par kilometer vest for Folgefonntunnelen. Litt hustrigt på Vestlandet i forhold til varmen som har ligget i øst. Rakk frem til andre omgang av fotball VM mellom Belgia og Brasil (2-1 til Belgia) og pluss til Sunddalen camping for fellesrom med TV.

Dag 2 - Vestlandstur 2018
Våknet til Østlandsvær. Strålende sol og varmen lå i lufta. Etter frokost kjørte vi til Jondal og opp til Folgefonna Sommerskisenter. Vi betalte 100 kr for enkelttur og tok trekket 250 høydemeter. Fint skiføre bakover, både for kortfeller og klister. Vi var forberedt på vind, men den uteble, og det var praktisk talt vindstille på toppen. Ganske klar luft også. Gikk litt for å se ned i Hardanger, men skjønte at vi måtte langt ned før det ble utsikt ned i fjorden.

Det ble et fint renn ned igjen. Litt Telemark, men mest kryssing. Eneste skår i gleden var at jeg klarte å kjøre fra fjellskistavene mine på parkeringen. Merket det ikke før vi var hjemme igjen.

Klare til start!
Skitrekket innbyr til latskap.
Feller ble glemt, men klister reddet dagen.
På kommunetoppen
Utsikt mot Hardangerjøkelen

Kjørte til Voss og overnattet på Tvinde camping. Tok kvelden i Voss og Yazz sportsbar hvor vi så en forrykende fotballkamp mellom Russland og Kroatia, der Kroatia vant på straffer. Kjøpte med oss pizza fra Peppes og hadde nattmat utenfor campinghytta. Måtte sette oss i le av hytta på grunn av bråket fra fossen. Pent, men vanskelig å snakke :)

Vi prøvde å få plass på Voss camping, men den var full. Fikk tak i en overpriset hytte på Tvinde camping som var ren, men ganske ribbet for utstyr. Pluss for kjøleskap i hytta og rene toaletter/dusj i fellesanlegget. Minus for kun en liten kokeplate uten gryter, bestikk, tallerkner, glass osv. Heller ikke fellesrom eller felleskjøkken, kun oppvasksted. Her forventes det at man har med seg det meste selv. Da blir 580 kr mye for en lita hytte med for korte senger.