Uvdal-ferie: Flåtåfjellet (06.07.2018)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Juvenes parkering (899m)
Endpoint Juvenes parkering (899m)
Ascents Flåtåfjellet (1,257m) 06.07.2018 13:24
Visits of other PBEs Juvenes parkering (899m) 06.07.2018 12:22
Juvenesvegen stengt bom (899m) 06.07.2018 12:23

Mot kvelden skulle vi få besøk av en annen familie, men innen den tid ville Grete og jeg utnytte dagen med en topptur. Frida og Julie ville være igjen på hytta for å lade opp til besøket av sine venninner. Turmålet denne gangen ble Flåtåfjellet (1257), et fjell vi ser rett i mot fra hytta vi leide. Det er kun 3,4 km i luftlinje over dalen til toppen. Jeg sa til jentene at vi skulle ringe fra toppen, så kunne de sikkert se oss.

Dette var første dagen denne uken at været ikke var helt på topp. Det var meldt ganske skyet utpå dagen, og i tillegg litt mer vind.

Grete og jeg kjørte ned i Jønndalen og inn til hytteveien som går oppover i lia ved Juvenes. Ved brua som går over Jønndalsåe er det en stengt bom. Denne veien er kun tilgjengelig for hyttefolket og andre med adgang. Vi måtte pent parkere på en liten parkeringsplass før brua.

Jakthytta, hvor veien sluttet og vi fortsatte videre på sti oppover høyden i bakgrunnen.

Fra brua vandret vi først på veier opp til Jakthytta. Veldig fint å ha vei å følge til man er oppe på snaufjellet. Fra Jakthytta fortsatte vi videre på sti et stykke, så litt ute i terrenget, før vi kom inn på sti igjen da vi nærmet oss toppen.

Under oppstigningen hadde det skyet mer over, og oppe på toppene blåste det ganske friskt fra vestlig retning. På Flåtåfjellet (1257) søkte Grete ly bak toppvarden mens jeg sto i vinden og hoppet rundt mens jeg snakket med Frida og Julie i telefonen. Jada, de så meg fra hytta. :-)

Sammenrast toppvarde på Flåtåfjellet (1257).
På toppen av Flåtåfjellet (1257).
Zoom mot hyttefeltet hvor hytta vi leide ligger, fra toppen av Flåtåfjellet (1257). Hytta befinner seg rett til høyre for toppen av alpinbakken, og så litt til høyre for midten av bildet.
Mot hyttefeltet hvor hytta vi leide ligger, sett fra Flåtåfjellet (1257). Jønndalen er nedenfor til venstre.
Utsikt vestover fra Flåtåfjellet (1257). Nedenfor til høyre ligger Jønndalen.
Utsikt mot sørøst fra toppen av Flåtåfjellet (1257). Dalen i bakgrunnen er Uvdal.

Det ble fort ganske kjølig her på toppen, så pausen ble kort. Vi var ikke helt akklimatisert for sånt fjellvær etter all varmen denne sommeren.

Under returen gikk vi litt lengre sør en periode for å komme mer i le for vinden. Det funket bare sånn delvis. Vi kom snart inn på stien mot Jakthytta igjen, og derfra var det samme vei ned til bilen.

Toppen av Flåtåfjellet (1257) sett fra vest/sørvest.
Flåtåfjellet (1257) sett fra hytta vi leide.